Mina barn älskar Minecraft, men för mig tog det ett tag innan jag förstod storheten. Någon beskrev det som digitalt Lego och det var nog här det började klicka för mig. På senare tid har dock Microsoft och Mojang vidgat vyerna för Steve och gänget. Vi har både fått peka-klicka-äventyr i klossmiljö och senast fick vi ett Diablo-inspirerat äventyr i Minecraft Dungeons. Att nästa steg blir realtidsstrategi kanske egentligen inte förvånar, även om en del överraskades när spelet utannonserades.

Minecraft Legends påminner mig en hel del om Sacrifice som släpptes där runt år 2000. Det var en favorit, vilket i sin tur gjorde att jag haft ögonen på just Minecraft Legends sen dag ett. Spelet handlar i första hand inte om att bygga eller bryta stenar (även om det är en liten del i spelloopen). Här ska jag på min fyrkantiga häst driva krig mot alla invaderande piglins (låter som piggeliner på svenska).

Till skillnad från traditionella rts-spel där man pekar runt monster med en gudahand så är jag denna gång själv nere på slagfältet. Jag spelar min karaktär i tredjepersonsperspektiv och monstren jag frammanar följer min karaktär in i strid. Jag kan även ge dem lättare kommandon och peka dem mot vad jag vill att de ska attackera. Olika monster har olika förmågor likt Pikmins, vissa är bättre på att förstöra byggnader medan andra kan skjuta saker i luften. Därför är det viktigt att ta med sig en blandad armé i fälttåget. Jag kan också själv hjälpa till och slåss från hästen, men det är ändå mina monster som gör grovjobbet.

"Viktigt att ta med sig en blandad armé i fälttåget"

Det finns även en byggaspekt, även om den är nedtonad. När jag befriar byar i världen får jag möjlighet att bygga byggnader där för att uppgradera min armé och för att samla resurser. Det finns inget levelsystem för att låsa upp saker. Istället är det byggnader som låser upp andra byggnader och möjligheten att bryta nya resurser. Här hittar vi dna från orginalspelet. Det krävs även att jag bygger försvar så att byarna kan klara sig själva ifall de blir anfallna medan jag är på fälttåg. Piltorn och murar gör att de klara sig rätt bra tills jag kan återvända hem och hjälpa till. Men det lägger ytterligare en aspekt i spelet där jag måste tänka på försvar istället för att bara attackera.

Storyn är väl inte speciellt engagerande, men å andra sidan var den ju inte det i Minecraft heller. Piggelinerna invaderar och det är mitt jobb att stoppa dem. Spelets styrka är att det ger mig en känsla av frihet, precis som Minecraft gör. Världen genereras helt olika varje gång och skapar nya spel, men det finns ändå en känsla av en unik plats med skogar, floder och olika biomer, allt förpackat i fyrkantiga voxlar.

"Jag får känslan av att utvecklarna inte riktigt kunde bestämma sig"

Spelet har även multiplayer och trots att det varit lite svårt att få matcher under recensionstiden så har de jag lyckats testa varit riktigt roliga. Här ska vårt lag på fyra personer försöka förstöra det andra lagets bas och samtidigt försvara vår egen. Lagen startar utan resurser och måste därför bygga och samla tills de kan gå till attack. En nackdel är att läget kräver samarbete som tyvärr hindras av att det inte går att röstchatta med varandra (av säkerhetsskäl enligt utvecklarna) och andra kommunikationsmedel är även de begränsade. Nu går detta ju förstås att lösa på sidan om, men det känns ändå tråkigt att det inte är med.

En annan svaghet är att det är mycket kontroller att lära sig då varenda knapp på handkontrollen används på ett eller flera sätt (jag har spelat på Xbox Series). Sen är det även mycket att lära sig med att styra trupper, bygga byar och annat. Detta gör att spelet blir väldigt svårt att lära sig, särskilt för de yngre spelarna. Samtidigt finner jag inte att det är speciellt svårt och detta ger spelet ett lite splittrat intryck och jag får känslan av att utvecklarna inte riktigt kunde bestämma sig vilken målgrupp de riktar sig till.

En annan svaghet är att det bitvis känns som ett Minecraft-skin till något annat spel. Minecrafts grund är ju att gräva och hacka block. I Legends kan du inte göra något av det. Det utspelar sig också bara ovan jord, jag får aldrig besöka underjorden eller ens grottor. Världen är inte heller förstörbar på något större vis vilket är synd då det hade kunnat lägga ett nytt lager till hur jag strategiskt planerar anfallen.

Minecraft Legends kommer nog tilltala strategen mer än Minecraft-spelare, och är i grunden ett roligt strategispel både själv och i multiplayer. Bitvis kan det dock känns lite ambivalent och lite för lättuggat för den mer rutinerade skrivbordsgeneralen.

Fotnot: Testat på Xbox Seris X. Minecraft Legends släpps den 18 april till Xbox Series, Xbox One, PS4, PS5, pc och Switch.

Minecraft Legends
3
Bra
+
Roliga strider
+
Fina (blockiga) miljöer
+
Roligt multiplayer
-
Avsaknaden av röstchatt i multiplayer
-
Inga förstörbara miljöer
-
Kan kännas lite väl lätt för rutinerade strateger
-
Hög inlärningskurva för barn
Det här betyder betygen på FZ