Efter en snabb titt på bilderna från Stronghold 2 får man intrycket att det framför allt handlar om ett strids- och belägringsstrategispel som fokuserar på de våldsamma inslagen från medeltiden. Men det innehåller faktiskt mycket mer vilket man förstår när man börjar titta igenom vilka olika spelsätt som finns tillgängliga. Stronghold 2 är nämligen en fullfjädrad medeltidssimulator som är en intressant blandning mellan Settlers och belägringsdelen i Rome: Total War.

Det enklaste sättet att ge en övergripande bild av spelet är att gå igenom de olika spelsätten som finns tillgängliga. Men en kort introduktion om vad det egentligen handlar om kan vara en god start. Kort och gott tar man rollen som en slottsherre som till en början oftast bara har en liten oskyddad borg. För att överleva behöver man oftast bygga både murar, försvar och träna soldater. Men utan pengar, byggnadsmaterial eller folk står man ganska ensam på toppen av sin medeltidsborg.

Medeltida resurshantering

Här kommer Settlers-biten in i det hela. Man måste nämligen börja med att locka till sig invånare i sin lilla provins. Detta görs snabbt och enkelt genom att bygga några hus. Men utan mat kommer ens popularitet sjunka och skrämma bort den nyanlända befolkningen. Därför bygger man en visthusbod, äppleträdgårdar, jägarhyddor och kohagar för att kunna fylla magarna på de längst ner i feodalsystemet. Sen kommer vi till problemet med byggnadsmaterial. Först behöver man samla på sig virke genom skogshuggare. De åker ut i skogen med sin kärra, hugger ner träd, forslar dem till sin såg, gör timmer av stockarna och för dem sedan till lagerhuset.

Nu kan man börja bygga sig en barrack, en vapenkammare och lika bra ett skattehus medan man ändå håller på för att kunna taxera sin stackars befolkning. Guld är absolut inte den viktigaste resursen men ändå ett måste för att hålla sig med en armé. Utan vapen står man sig dock slätt och måste därför sätta upp vapensmedjor. Här kommer arbetaren först att vandra till lagerhuset, hämta lite material och sedan sätta igång och skapa krigsinstrument. Dessa tas sedan till vapenkammaren för att kunna utrusta soldaterna. Men hoppsan, den medeltida hygienen gör sig påmind när illaluktande gasmoln börjar sprida sig från skräphögar och råttor. Vi får bygga några hålor för avskrädesbortföraren (vår tids sophämtare) och hyra in en falkenerare som håller ordning på råttorna. Vi kan samtidigt lika bra gräva några brunnar i fall att det skulle börja brinna i våra trähus.

För att försvara staden är en armé ett måste, men nästan lika viktigt är murarna, tornen och försvarsverken som hindrar fienden från att tåga rakt in bland de bräckliga trähusen. Därför måste vi sätta upp stenhuggare och lastoxar för att få in stenblock till lagerhuset. Sedan kan vi börja bygga våra murar och torn precis som vi vill ha dem.

Vad jag precis beskrivit är ändå bara en liten del av Stronghold 2:s komplexa och sammanvävda resurs- och byggnadssystem. Ett annat exempel på hur byggnaderna fungerar tillsammans är visthustjuven. En kriminell rackare stjäl en ost från visthuset. Din vakt som förhoppningsvis hade ögonen öppna kommer fånga in kanaljen och föra honom till fängelsehålan. Din slottsherre som antingen befinner sig vid en festmiddag, en dans eller förstrött står och väntar på att något skall hända klampar in i domstolen och utdelar sin dom. Vad som händer sen kan du välja någorlunda beroende på vilka byggnader du gjort tillgängliga. Att sättas i en förnedrande bur eller stock har sin funktion, är man inte lika snäll kan även galgen eller halshuggningskubben vara en idé.

Hederssystemet i Stronghold 2 är också något man inte känner igen från andra spel. För att öka sin heder kan man se till att utfordra sin befolkning med mycket olika sorters mat eller anordna festmiddagar och hålla baler. För detta krävs det dock också en rad olika kedjor av byggnader vilket sätter än mer krav på ett välfungerande samhälle. För hedern kan man sedan köpa sig en ny titel vilket fungerar som en slags nivåökning i andra spel då man får tillgång till fler byggnader. Man kan också använda hedern för att köpa små byar på kartan och använda dessa för att producera resurser man kanske inte hittar vid sin egen fästning.

Spelsätten

Stronghold 2 innehåller förvånansvärt många olika spelsätt, allt för att underhålla spelaren så länge som möjligt. Till en början finns det två stora singleplayer-delar, den fredliga och den krigiska. Här är grundtanken att man skall få fokusera på den delen man tycker är roligast; den medeltida samhällssimulatorn eller kriget och belägringarna. Det betyder inte att den andra delen är helt frånvarande på något sätt. Men i de fredliga uppdragen handlar uppgifterna om att bygga och sköta om sin befolkning medan man krigar för att försvara sig. I den krigiska bygger man upp ett samhälle för att kunna skapa en armé och bygga murar. De riktar sig dock egentligen inte till olika spelare utan kan ses som två skiljda singleplayer-uppdrag med lite mer fokus på de fredliga eller våldsamma delarna.

Självklart har man som i de flesta sim-liknande spel också ett fritt spelsätt där man får bygga precis som man vill utan några speciella uppdrag och mål. Förutom den krigiska storyframdrivna singleplayer-delen har man konungaspelsättet där man kan utkämpa långdragna krig mot flera datormotståndare på riktiga kartor som till exempel Skandinavien, Europa och Amerika. Vad medeltida borgar har i Amerika att göra kan man dock fråga sig. Kanske för att de stackars nybyggarna på andra sidan atlanten inte skall känna sig alltför utanför.

En trevlig tidsfördriv när man tröttnar på att bry sig om mat, material och befolkning är belägringsuppdragen som består av imponerande färdigbyggda borgar där man antingen tar rollen som försvarare eller anfallare. Ovanpå detta har man en relativt lättanvänd mapeditor för att skapa egna uppdrag. Med andra ord har Stronghold 2 potentialen att hålla både länge och väl.

Något underarbetat stridsmotor

Även om de fredliga byggnadsbitarna är komplexa och sammanvävda på ett förträffligt sätt så är ändå stridsmomenten något av det primära i spelet, vilket tyvärr kunde ha gjords något bättre. Belägringarna funkar fint med bågskyttar, katapulter, stegar och murbräckor. Men när soldater möts på öppna fältet känns det något svårkontrollerat och rörigt. Det är nämligen inga problem för femtio soldater från vardera sidan att klämma in sig på några få kvadratmeter vilket gör att man har väldigt svårt att se vad som händer och följa med i vem som håller på att vinna. Det är alltså inget Rome: Total War när det kommer till själva striderna. Men tur nog är det ändå belägringar och borgförsvar som fokus ligger på.

Slutord

Jag var till en början något skeptisk till Stronghold 2. Det tog ett tag att komma in i samhällsbyggandet och en del buggar kunde vara väldigt frustrerande. Men när två patchar redan släppts och man börjat lära sig hur det hela fungerar är det väldigt underhållande och klart beroendeframkallande. Att pyssla om sin befolkning och bygga upp sina murar för att ha en ointaglig borg är en syssla man kan spendera många timmar på. Stronghold 2 är den överlägset bästa kombinationen man kan få idag av en samhällsskapande borgbyggande belägringssimulator. De många spelsätten gör dessutom att alla kommer hitta något de gillar. En klart bra investering för alla strategifans.

Testsystem

Pentium4 2.4GHz
512MB RAM
GeforceFX 5900
Windows XP