Trots att VR-headseetet Quest 3 ännu inte är officiellt avtäckt så har Bloomberg fått testa en tidig prototyp. Det ger oss de första detaljerna och antydningarna om vad som skiljer Metas nya trådlösa VR-headset från föregångarna.

Först och främst känns den "mycket lättare och tunnare" än Quest 2, rapporterar Bloomberg (eventuellt bakom betalvägg). Remmen som håller fast headsetet på skallen känns fastare och är helt av tyg, inte som tidigare delvis av plast.

Hela fronten är omgjord, med två pass-through-kameror som visar omgivningen i färg. Bildkvalitén är långt bättre än tidigare: det går nu att läsa mobilen genom pass-through, och bilden sägs vara ganska nära verkligheten. Nytt är också en djupsensor (gör att rummet kan skannas automatiskt) och ett fysiskt IPD-reglage så att linsavståndet kan justeras. Skribenten hyllar hur mycket snabbare Quest 3 känns mot föregångaren, vilket tillskrivs det nya Snapdragon XR2-chippet.

Bildkvalitén tycks däremot inte ta några jättesteg framåt, trots lite högre upplösning på displayerna. Ej heller får Quest 3 ögonspårning eller face tracking, något som den dyrare Quest Pro som släpptes i oktober förra året har. Bristen på ögonspårning gör att headsetet inte kan använda ögonstyrd foveated rendering, att det bara renderar det ögonen tittar på i högsta upplösning (vilket Sonys PSVR2 har). Handkontrollerna byter skepnad: ringen försvinner och de liknar Quest Pro-kontrollerna.

Quest 3-kontrollerna ska likna de till Quest Pro.

Quest 3 är alltså ännu inte officiellt avtäckt, och förhandstitten innehåller inga foton. Men det ryktas om högre pris än för Quest 2, med ett möjligt scenario att Meta säljer båda samtidigt (med olika pris, förstås). Det spås att Meta Quest 3 släpps i oktober.

Nästa måndag, den 5 juni, håller Apple sitt event WWDC23. De tros då avtäcka ett sedan länge omtalade VR/AR-headset, som spås kosta bortåt 2 000 dollar. Huruvida det överhuvudtaget försöker sig på att konkurrera med dagens spelinriktade VR-headsets återstår att se.