Tiden då en världs storlek var ett säljargument är förbi. Det fick Final Fantasy XV lära sig den hårda vägen, då spelet fick kritik för att den stora världen ibland var tom och innehållslös.

Square Enix verkar ha lärt sig läxan när Final Fantasy XVI släpps om några veckor. Det blir en mer styrd upplevelse, viserligen med några öppna partier, inte alls som i föregångaren. Och orsaken till det är en apnassning till kritiken, låter producenten Naoki Yoshida förstå i samtal med Game Informer. Han säger att stora öppna områden utan något att göra i hör till det spelarna hatar mest.

[...] the more that you create, then the bigger chance that you have of that giant area that you created becoming empty, and that’s the one thing that players hate the most: huge open world but there’s nothing to do in it.

Så det var med kritiken mot Final Fantasy XV i åtanke man beslutade utformningen av efterföljaren. Man bedyrar också att storyberättandet spelat en stor roll när det nya spelet byggdes. Resultatet ser vi när spelet släpps den 22 juni. Recension kommer.