AI är grejen på allas läppar. Igår visade Nvidia hur man kan skapa npc:er och dialog med AI-teknik. Ubisoft Ghostwriter är å sin sida ett AI-verktyg för npc-snack. Det puttrar här och där.

En som däremot inte ger mycket för att skapa story och dialog med hjälp av artificiell intelligens är David Gaider, rollspelsveteranen som skapade Dragon Age-världen och skrev berättelsen. Han tror definitivt inte på idén som Bioware faktiskt varit inne och rotat i tidigare i spelhistorien.

Guardian frågor Gaider om det är möjligt för en AI att skriva "superintelligenta" spelkaraktärer.

Ah, ja. Drömmen om procedurellt genererat content... Bioware gick igenom flera fall av detta: "Tänk om vi inte behövde skräddarsy varenda dialog? Obegränsad speltid med dialog som procedurellt skapades sida vid sida med procedurellt genererade uppdrag!"

Gaider lämnade Bioware 2016 vilket talar för att testerna utfördes dessförinnan. Enligt honom bestod studions tester av färdigskriven text som hämtades ur en databas, snarare än faktisk AI.

Han menar att teamet varje gång trodde – "verkligen TRODDE" – att allt detta var möjligt. Likväl blev varje resultat "likgiltigt. Själlöst". Gaider antyder att dylika uppdrag aldrig blir mer än "utfyllnad", och likställer dem vid mmo-uppdrag där du ska hämta si och så många av någonting.

Trots att tekniken gått framåt på senare tid tror Gaider ändå inte på AI-skapad story och dialog. Åtminstone i sin nuvarande form skulle det bli generiskt, slår han fast. Arbetet är "bortkastat".

Men bara för att teamen kommer misslyckas innebär det inte att försök inte kommer göras. Förvänta er att se detta. Det är för frestande för dem att undvika, särskilt med mmo:s och liknande där spelarna inte är för djupt insyltade i berättelsen. Mycket arbete kommer att slösas på detta.

Det återstår att se vad som kommer hända, för det kan vi vara säkra på: saker kommer hända. Faktum är att utvecklare och moddare arbetat på olika lösningar i åratal redan. Själlöst eller ej.