Shinji Mikami har i en intervju med Famitsu meddelat att han efter samarbetet med Hideki Kamiyas #PlatinumGames på actiontiteln #Vanquish kommer att lämna sin nuvarande studio, #Straight Story. Istället kommer han flytta från Osaka till Tokyo och där skapa en ny studio som han nu kallar Tango.
En av anledningarna som får mig att bygga ett företag är att fostra framtidens spelskapare, personer som inte är riktigt pro ännu. Spelutveckling är ofta sett från ett rent marknadsperspektiv här, vilket är unikt för Japan, och jag har fått intrycket att den miljön tenderar att avskräcka unga talanger. Jag vill verkligen få Tango att bli ett företag driver från en kreatörs perspektiv, ett som expanderar utifrån ny talang.
Med sig kommer han från början ha 12 anställda utöver honom själv. Dessa inbegriper Masashi Takada (sound director från #Grasshopper Manufacture), Ryosuke Aiba (art director på #Final Fantasy XI) samt Naoki Katakai (art director på #Okami). Mikami tror att det kommer hålla sig till ett utvecklarlag, och att han gärna skulle vilja se det uppgå till ungefär 100 man om fem till sju år.
Första titeln gissar han att den kommer ut om ungefär tre år, även om det inte röjs vad första titeln kommer bli (han vill bolla tankar med resten av teamet). Personligen skulle däremot Mikami vilja göra ett sant 3D-skräckspel med glasögon och hela kittet. Han berättar att det har vart hans mål sen #Resident Evil. Vad skulle du vilja se från Shinjis kreativa register?