I en CVG-intervju säger spelhuset #Ninja Theorys (#Heavenly Sword) Tameem Antoniades att dagens konsoler helt enkelt inte är kraftfulla nog att visa upp riktigt bra 3D.

Problemet är att, för att göra ordentlig 3D, behöver du rendera 60 bilder per sekund, per öga. Och åtminstone 720p-upplösning per öga. Så i praktiken handlar det om 1080p-renderingar i 120 bilder per sekund, och den nuvarande [konsol]generationen kan endast visa upp ytterst rudimentär grafik under de förhållandena.

Uttalandet lär säkert inte falla i god jord hos framförallt #Sony, som hittills varit det företag som visat sig mest engagerade i den nya tekniken. De tänker släppa lös sin 3D-teknik till Playstation 3 senare i år, men enligt Antoniades lär det dröja till nästa konsolgeneration innan vi får äkta 3D-grafik i stil med biofilmen Avatar.

Teknologin är begränsad nu, så du kommer inte kunna spela grejer som ser ut som Avatar - filmen - i 3D. Varje [konsol]generation måste bli åtminstone fem till tio gånger mer kraftfullare än den senaste, så jag tror vi kommer dit under nästa generation. Jag tror det kommer bli helt revolutionerande för spelvärlden.

Är du intresserad av 3D i dina spel, eller funkar den traditionella grafikstilen gott nog?

På bild: 3D-filmen Avatar - grafik vi inte lär få se än på ett tag i spelvärlden, enligt Tameem Antoniades.