I en Gamepro-artikel avslöjar #Splinter Cell: Convictions creative director, Maxime Beland, att spelet kunde ha blivit betydligt mer annorlunda än det blev i slutändan.

Ursprungsidén med Conviction var att göra ett anti-Splinter Cell-spel. Det var superintressant och det fanns många Bourne Identity-influenser, men projektet innebar väldigt många risker. Att ta en känd serie med vissa kärnvärden och förväntningar och säga att du ska göra en 180-graders på det är väldigt, väldigt riskfyllt. Om du gör ett Splinter Cell-spel så måste du bygga på kärnvärdena.

Med ovanstående menar Beland att spelet någonstans i utvecklingsprocessen sakta började återvända till seriens rötter, och de mer traditionella stealth-momenten och de coola prylarna återintroducerades. Huruvida detta var ett vettigt beslut eller om serien hade mått bra av lite mer nytänk återstår att se - på torsdag släpps Xbox 360-versionen lös. En Windows-version är att vänta senare under sommaren, men Playstation 3 får av någon anledning inte vara med och smyga alls.