Prestationer i Xbox 360-spel kan vara enkla att klara, men för det mesta krävs en hel del spelande och det finns några som är riktigt udda. FZ guidar dig genom de prestationer ingen klarar och som du inte trodde fanns.

Många speltillverkare gör det lätt för sig. De fördelar poängen på ett antal prestationer som i princip handlar om att klara ett kapitel, döda ett visst antal fiender eller använda endast ett vapen. Men som tur är finns det kodknackare som lägger ner extra energi och skapar lite annorlunda, lite roligare prestationer. Här följer en genomgång av några av dem, och vi utfärdar liten spoilervarning till dig som tänkt dig att hitta alla extraprylar själv.

Tomtar på loftet

En av de kanske mest udda prestationer jag har stött på är trädgårdstomten i #Half-Life 2: Episode Two. I början av spelet ligger en tomte och skräpar, till synes helt utan mening och mål. Men tar man en titt på prestationerna finns en som heter "Little rocket man". Först trodde jag det handlade om att skicka iväg trädgårdstomten med hjälp av gravitationspistolen. Men icke, det är betydligt mer komplicerat än så.

Vad den här prestationen handlar om är att bära nämnda trädgårdstomte genom hela spelet, vilket är minst sagt påfrestande. Men det enda du behöver oroa dig över är att tappa bort honom, hur mycket du än misshandlar honom är han oförstörbar. I slutet av spelet finns en raket, och det är i en halvhemlig lucka i den du ska stoppa in tomten. Först när raketen bränner iväg kan du räkna hem prestationen.

Fryntlig trädgårdstomte ser fram mot rymdfärden.

Något som är lite roligt är att den här trädgårdstomten återkommer i en annan #Valve-titel, nämligen #Left 4 Dead 2. Man har till och med gett honom ett namn - Chompski. Prestationen heter "Guardin' Gnome" och du hittar honom om du får mer än 750 poäng i minispelet på skjutbanan. Även i Left 4 Dead 2 måste du transportera trädgårdstomten, denna gång till dess att du blir räddad. Någonting som är positivt är att alla spelare får prestationen och poängen, oavsett om de dör eller inte. Det räcker att en spelare klarar sig.

Hitta pengar

Minst lika ologisk som trädgårdstomten är Peng-skatten i #Dead Space. Om du spelat rymdskräckisen har du säkert lagt märke till en del affischer utspridda över rymdskeppet Ishimura. Några har budskapet "There’s always Peng" bredvid en bild av en vacker kvinna. Det är kanske ingenting man funderar på, men faktum är att de pekar på en skatt.

Ett budskap som är guld värt.

Peng-skatten hittas i spelets elfte kapitel, på golvet i hangaren mellan två broar. Den ser ut som en förgylld dvärg. Du kan dock inte nå den utan du måste använda dig av telekinesiförmågan. Får du tag i den låser du upp prestationen "There’s always Peng" och du kan dessutom sälja den lilla guldfiguren för 30 000 krediter.

Lite lagom udda är prestationen i #Ghostbusters: The Video Game, som handlar om att skjuta på skinkan som finns i matsalen där Slimer glufsar i sig allt möjligt. Prestationen heter "Kosher" - och det är precis vad det handlar om. Du ska bränna skinkan med ditt protongevär till dess att den exploderar.

Udda, men väldigt rolig, är prestationen i #Fable II som handlar om att klä ut dig till en kyckling i Colosseum och samtidigt spöa fem kycklingar. Om du vill kan du bespara dig själv skammen och istället se på när en annan hjälte gör samma sak – och ändå låsa upp prestationen.

Svårt och onåbart

Svåra prestationer finns det gott om. Ett spel som har en del mer eller mindre onåbara prestationer är #Bejeweled 2. Tittar man i spelforum runt om i världen är det många som brottas med prestationerna i detta pusselspel på Live Arcade. Att klara sig till bana 17 i klassiskt läge är något som väldigt få klarar av, än mindre att fixa åtta banor i action-mode.

Gamla hederliga #F.E.A.R. bjuder på två hyfsat svåra prestationer. Den ena handlar om att klara hela singleplayer-kampanjen utan att dö, vilket får anses vara en prestation så god som någon. Den andra är nästan lika komplicerad: ta dig igenom kampanjen utan att använda boosters. Visserligen går båda två att ta på den lättaste svårighetsnivån, men en härdad gamer skulle väl ändå aldrig spela på den...?

Med få skott är sköldar oumbärliga. Tyvärr sitter de på motstådaren.

Om du är ute efter udda utmaningar som samtidigt är rejält svåra skulle jag rekommendera dig att försöka spela ett av de primära uppdragen i #Wolfenstein utan att ladda om ditt vapen. Att lyckas med det är inte helt lätt, men ett tips är att använda dig av bajonetten (som du måste köpa). Tänk också på att du kan skjuta slut på de vapen du har, det viktigaste är att du inte laddar om en enda gång medan uppdraget pågår.

Ta död på en rockstjärna

I #Red Dead Redemption finns det en prestation som är både udda och svår att ta (om man inte råkar ha lite tur). Jag tänker på ”Red Dead Rockstar”, som i grund och botten handlar om att ta kål på någon från utvecklarna på #Rockstar när de spelar online (förekom också i #GTA IV, då som "Let Sleeping Rockstars Lie"). Som tur är kan du plocka den här prestationen genom att avliva någon som redan har den, även om de inte jobbar på Rockstar. Med andra ord: skjuter du någon som lyckats skjuta någon på Rockstar får du också prestationen. Det betyder förstås att du blir ett lovligt byte...

Rockstar-folk och deras banemän blir snabbt hett villebråd i Red Dead.

För alla gitarrhjältar där ute finns det prestationer som för en vanlig dödlig verkar helt omöjliga att ta. Att klara av alla låtar på Expert och samtidigt få fem stjärnor ger en massa poäng i Guitar Hero, både i #tvåan och #trean. Men du får räkna med att fingrarna tar duktigt med stryk.

Vill du plåga dig själv ordentligt med ett annat musikspel ska du försöka vinna Vocal Fighters i #Lips med låten "Do you really want to hurt me". Prestationen heter "Make Me Cry" - och det är precis vad det handlar om. Oavsett om den här prestationen är svår att ta eller inte kommer tårarna förmodligen att spruta, antingen av skratt eller smärta.

Det finns mängder av andra udda och svåra prestationer, både till Xbox 360 och till PS3:ans motsvarighet Trophies. Med tanke på hur många spel det finns är det en ständigt kamp för utvecklarna att hitta på nya, för att inte tala om vad som krävs av spelarna för att klara dem. Så vad väntar du på? Ut och jaga belöningar - och berätta för oss vilka som är de svåraste och konstigaste du hittat.

My Brother is an Italian Plumber i Borderlands är rätt finurlig den med. ;) 30/06 På PS3 heter trofeer så man utesluter den även om man säger prestationer. 30/06 Underhållande läsning om de olika påskäggen/prestationerna som finns runtom i spelvärlden. Fast ibland undrar jag vad skaparna hade äter och dricker när de kommer på de här sakerna... För övrigt är jag glad över användandet av "prestationer" istället... 30/06 Men om man kallar det achievements så utesluter man ju PS3... 29/06 Tycker artikeln var klockren, och det säger jag som strikt PC-användare. Likväl kul läsning! Angående språket är översättningen "prestationer" 100% korrekt då det inte kan förväxlas med något annat och inte kan misstolkas. Ibland kan det dock vara bra... 29/06 "I Red Dead Redemption finns det en prestation som är både udda och svår att ta (om man inte råkar ha lite tur)." Du har inte riktigt tänkt klart här. Så fort några spelare fått tag i den sprids den i samma takt som ett virus. Själv fick jag den på förs... 29/06 Liksom ovanstående skrivare håller jag med om att achivements kan vara jobbiga. Bara att kolla på hur WoW har blivit. Till singleplayer så tycker jag dock att det är roligt och försöker hela tiden fixa dem, inte bara för just achivementets skull, utan... 28/06 Kul artikel! Själv har jag aldrig brytt mig om achievements, tycker att det är en helt onödig feature som förpestar alla nya spel i dagsläget, från konsol till flashspel till MMOs till... Bara ett sätt att jämföra sin e-penis mot varandra. 28/06 ”Red Dead Rockstar” fick jag på första personen jag sköt i multiplayer i RDR på 360, så den är nog ändå relativ enkel att få. 27/06 Jag håller helt och hållet med dig, men i detta fallet hade jag gärna sett (som någon nämnde tidigare) någonting i stil med en förklaring i en parantes första gången som du använder termen för att minska risken för begreppsförvirring (och tro mig, jag... 27/06
Skicka en rättelse