Genom att testa spel som #Call of Duty: Modern Warfare, #Far Cry 2 och #Metal Gear Solid med flera har två schweiziska organisationer för mänskliga rättigheter, Trial och Pro Juventute, kommit fram till att vissa spel låter spelarna överträda folkrätten. Detta genom att tillåta de spelande att döda civila och tortera fångar, bland annat. Spelmakarna borde "jobba hårdare för att påminna spelarna om den verkliga världens begränsningar", kommer organisationerna gemensamt fram till i sin fullständiga rapport.

Den i praktiken fullständiga frånvaron av regler eller påföljder är... häpnadsväckande. Gränsen mellan den virtuella och verkliga erfarenheten suddas ut och spelet blir en simulation av verkliga situationer ute på slagfältet.

Att spelarna tillåts göra i princip vad som helst i spelen sänder enligt mänskliga rättighets-organisationerna ett felaktigt budskap om hur riktiga krig fungerar och om vad som är acceptabelt i en verklig krigssituation. Som lösning vill inte organisationerna att det slutar göras våldsamma krigsspel. Istället hoppas de på att spelutvecklarna ska beakta regler enligt humanitär rätt och mänskliga rättigheter i spelen.

Vad tycker du? Borde krigsspelen tänka mer på hur de framställer krig och krigets offer, eller är det viktigaste att spelet i slutändan blir en underhållande nöjesprodukt?