Allt sedan dag ett tycks spelutvecklaren Peter Molyneux ha strävat efter att förändra. Det har inte alltid skett på utsatt tid och aldrig varit riktigt så nyskapande som han först utmålat det för att vara. Men knappast någon kan beskylla honom för att inte ha försökt. För det har han – med klassiker som #Populous, #Black & White och nu senast Fable-serien. Den här mannen tar alltid med sig något nytt till bords.

Upp till kamp

Inför #den tredje fabeln i ordningen har #Lionheads kreativa kraft så smått börjat känna av pressen som följer med fans och deras förväntningar. Molyneux berättar när vi träffar honom om de kval som ledde fram till det nya designtänk som därför kommit att prägla Fable III:

Albions invånare är i dina händer. Det är upp till dig om de är rädda underhuggare eller dina närmsta vänner.

- Ibland kan det faktiskt vara lite läskigt att vara speldesigner, berättar han. När det börjar bli dags för det tredje spelet och det är så många människor världen över som älskar det du gör som säger: ”Ni bara måste göra det här! Ni bara måste förändra det där! Vi älskar det här men vi hatar det där!” Det kan det vara rätt läskigt faktiskt.

Peter Molyneux

Molyneux lutar sig fram i stolen där han sitter framför mig, hummar och gör sitt bästa för att förtydliga sitt resonemang.

- När vi påbörjade arbetet med Fable III satte vi oss ned och ställde oss själva en väldigt enkel fråga: ville vi förändra något alls nu när serien har så pass många fans? Om vi hade varit sansade, logiskt funtade människor skulle vi givetvis ha svarat nej på den frågan. Men det är vi inte – så vi kom fram till att det enda rätta var att förändra allt ifrån grunden igen!

Den här gången handlar de högtflygande idéerna om att berätta på ett nytt sätt. Det kommande spelet slutar inte där ett spel normalt sett gör det, med att du störtar Det Stora Onda och lever lycklig i alla dina dagar. Istället fortsätter det. Och fortsätter. Fable III är nämligen uppdelat i två distinkta halvor: under den inledande är din uppgift att samla Albions folk mot landets grymma regent, tillika din halvbror; i den andra får du själv axla ansvaret för riket och de svårigheter som följer med detta.

Ett nytt morph-system gör att dina vapen byter utseende beroende på vad du gör med dem. Hacka sönder tillräckligt många skelett och ditt svärd kommer att förvandlas till människoben.

Utvecklarens starke man har vid sidan av sitt spelskapande gjort sig känd för att aldrig skräda orden när han marknadsför sina projekt. Vetskapen att han i alla fall brukar backa upp hälften av det han lovar gör att jag ändå lyssnar med intresse när han tar i från tårna.

- Vi har tre stora nyheter som kommer att skaka om serien. Den första är alltså att vi kommer att bjuda på en fullkomligt unik berättelse. För det andra kommer vi att byta genre – vi kommer att hoppa från RPG till ett mer renodlat äventyr. Sist men inte minst har vi tagit bort alla tråkiga menyer!

Rör (inte) min kompis!

På frågan varför man med det tredje spelet valt att byta genre och hur det påverkat upplevelsen svarar Molyneux kort:

- Vi tröttnade helt enkelt på mycket av det där som är ett klassiskt RPG. Vi ville ha bort hälsomätare, ja alla mätare faktiskt. Ta det här med erfarenhetspoäng till exempel – varför måste vi ha med det bara för att alla andra har det? Så vi beslutade oss för att stryka dessa element helt. I Fable III har du ingen hälsomätare och du samlar på följeslagare, inte på XP.