Skateboardgenren har länge varit ett typexempel på hur bristande konkurrens kan få utvecklingen att stagnera, men tack vare deras Skate visar den istället vad gott lite nytt blod och idéer kan göra. I flera år har Tony Hawk-serien kunnat satsa på säkra kort och på samma gång tagit serien allt längre från det som borde vara kärnan - skateboardåkningen. Visst är det en aning ironiskt att det är mjölkbönderna på Electronic Arts som blåser liv i en genre, men sättet de gör det på är både beundrandsvärt och efterlängtat.

Det är främst två aspekter som gör Skate till en frisk fläkt och den första är attityden. Sedan några år tillbaka har Tony Hawk-spelen plågats av Jackass-influenser, som kanske tilltalat en hel del personer men som samtidigt gjort att spelen förlorat mycket av sin ursprungliga själ och närhet till sporten. Skate tar tydligt avstånd från detta, inte bara genom att skippa de uttjatade och många gånger barnsliga humorinslagen utan även för att det håller en något sånär normal nivå på själva åkandet. Visst kan du utföra trick som du inte skulle vara i närheten av om du själv gav dig ut på gatan, men det är ändå på ett plan som känns realistiskt.

Fräck och fräsch styrning

- genialisk på pappret, fantastisk i praktiken

Aspekt nummer två är den på förhand mest omtalade och klart viktigaste - styrningen. Som du säkert vet är det normala i spel av den här typen att du med hjälp av olika knappkombinationer utför diverse trick, vilket fungerar bra. Detta har fungerat helt okej, men EA Black Box måste ha funderat ett och två steg längre för deras lösning är på pappret ingenting mindre än genialisk.

Det nydanande i Skates styrning ligger i den högra analoga spaken som du använder för att utföra trick. Om du vill göra en enkel ollie drar du spaken mot dig för att böja på åkarens knän och med ett snabbt ryck framåt blir han sedan luftburen. Vill du istället göra en nollie gör du precis tvärtom, det vill säga framåt och sedan bakåt. När du sedan är redo för att ta det ett steg längre kan du exempelvis utföra en kickflip eller pop shuv genom att dra spaken bakåt och sedan snett framåt åt höger respektive bakåt och ett kvarts varv åt höger. På detta kan du sedan lägga olika grabs med hjälp av RT och LT och är du riktigt högt uppe i luften kan du trycka på B-knappen för att utföra en halsbrytande manöver. Självklart tillkommer även manuals (åka på två hjul) och grinds, vilket ger dig ett komplett paket som du kan plocka dina egna favoriter från.

Styrningen är dock inte perfekt då det finns skavanker både här och där. Bland annat kan det vara en gnutta frustrerande att lära sig att skilja de olika tricken åt då de utförs på väldigt lika sätt och felmarginalen mellan dem är liten. Jag stötte även på situationer då det vanliga åkandet ledde till irritation, något som främst beror på att du inte kan hoppa av din skateboard och springa med den. Detta gör att du titt som tätt ställs inför situationer då du måste åka omvägar runt hinder som du lätt skulle kunna ta dig förbi till fots.

Klassiskt karriärläge

- oinspirerat onlineläge

Upplägget skiljer sig inte fullt lika mycket åt från mängden som kontrollmekanismen. Grunden är karriärläget där du efter en våldsam krasch måste göra dig ett namn i skateboardvärlden genom att åka runt i den påhittade staden San Vanelona. Där spelar du in filmer, ställs inför utmaningar, vinner tävlingar och tar häftiga foton så att du hamnar på omslagen till skateboardtidningarna Thrasher och Skateboard Mag. Är du tillräckligt duktig och imponerar på någon av spelets proffsåkare kan du välja att bli sponsrad av det märke som faller dig i smaken. När du nått toppen får du också tillgång till Danny Way's MegaCompound och X-Games som bjuder på skateboardåkning i den högre skolan.

Utöver karriärläget finns möjligheten för sex spelare att mötas online i tävlingar som är tagna från karriärläget, men du och dina vänner kan även åka fritt i avskärmade områden av staden. I Skate finns också möjligheten att ta egna foton och spela in 30 sekunder långa filmklipp som du sedan kan lägga upp på spelets officiella hemsida där andra kan bevittna dina konster. Överlag känns det som om EA Black Box slarvar bort en hel del när det gäller onlineläget. Jämfört med många andra Xbox 360-spel är utbudet en aning färglöst och det råder ingen tvekan om att det finns mer att hämta här i framtida upplagor.

San Vanelona är en stor stad som bjuder på många möjligheter för den som är villig att utforska den och så länge du åker planlöst kan du göra det utan några som helst laddningstider. Tyvärr gäller inte det om du teleporterar dig till en specifik plats vilket kan leda till en del frustration när du ställs inför uppgifter som utspelar sig över ett större område eller när du spelar in en film. Misslyckas du med uppgiften måste du nämligen vänta på laddningen när du teleporterar till startpositionen vilket kan bli rejält störande när du tvingas försöka spela om samma sekvens flera gånger.

Utöver laddningsproblematiken imponerar Skate på samtliga tekniska fronter. Bilduppdateringen är både hög och stabil och överlag ger spelet ett synnerligen helgjutet och välgjort intryck. Visuellt håller det hög standard med en stil och animationer som matchar den realistiska spelmekaniken. Jag ställer mig dock en aning frågande till den i många fall påträngande sponsorinformationen som du matas med under spelets gång. Att du kan köpa kläder och utrustning från kända skate-märken är givetvis bra, men det känns en aning krystat att få se en sekvens där varje lite sponsrad pryl blir inzoomad varje gång du träffar på ett av spelets proffs.

Knappast komplett

- men Tony Hawk har fått något att bita i

Något förvånande håller soundtracket en något ojämn nivå. Det finns riktiga godbitar som Nirvanas Lounge Act, men överlag består utbudet av synnerligen slätstrukna stycken som inte höjer inlevelsen i någon större utsträckning. Ljudeffekterna å sin sida är betydligt jämnare, men som i alla spel där det finns en viss ljudbild som alla använder sig av står den knappast ut. Det gör dock röstskådespeleriet, som jämfört med andra titlar i genren är riktigt bra.

Skate är knappast ett felfritt spel, men det är mycket imponerande att EA Black Box redan på sitt första försök lyckas sätta Tony Hawk-serien på plats. Nu har visserligen inte Tony Hawk's Proving Ground släppts ännu, men det ska mycket till för att gamlingen ska lyckas slå nykomlingen på fingrarna den här gången. Och en saker är säker - om utvecklingskurvan fortsätter i samma riktning har skateboardälskare verkligen några gyllene årgångar att se fram emot.