Den första delen i Advanced Warfighter-serien släpptes aldrig till Playstation 3, men däremot får vi sätta tänderna i det andra spelet. I mitt fall så körde jag igenom ettan till Xbox 360, men för de som inte gjort det är det värt att nämna att spelet till stor del handlade om Special Forces-soldaten Scott Mitchell. Tillsammans med en grupp elitsoldater fick man kämpa för att förhindra den växande hotbilden från Mexiko mot USA.

I Ghost Recon: Advanced Warfighter 2 börjar du där det första äventyret tog slut och därför är det givetvis roligare om du har spelat igenom den första delen. Har du möjlighet att göra det innan du köper det här spelet så rekommenderas det varmt, men naturligtvis är det inget måste att göra så.

En sorts repris

Samma vinnande koncept som i ettan

Ubisoft fortsätter på samma vinnande koncept som i ettan. De som tagit sig igenom föregående spel känner snabbt igen de intensiva striderna och den härliga känslan av att lyckas överlista fienderna på ett smidigt sätt. Precis som tidigare behöver du sällan strosa omkring ensam, du förfogar över ett gäng elitsoldater som lyder din minsta vink. Men även om du oftast utkämpar striderna tillsammans med dina kamrater så kan du inte ta deras stöd för givet. Ett flertal gånger under äventyrets gång kommer du att vara ensam på stridsfältet, kämpande mot mängder av blodtörstiga fiender. Då gäller det att hålla en så låg profil som möjligt och plocka en fiende i taget, annars riskerar du att få det hett om öronen då kulorna börjar vina förbi.

Utvecklarna har lyckats riktigt bra med de datorstyrda soldaterna. I många spel händer det att medhjälparna ställer till med mer oreda än vad de gör gott, men inte i det här fallet. Faktum är att det väldigt sällan händer att de står i vägen, för det mesta fungerar det ypperligt och då känns det faktiskt riktigt skönt med vetskapen om att dina soldater finns strax bakom dig. Att ge dem order via PS3-kontrollens styrkors är inte det minsta svårt, och även här fungerar det precis som man vill, utan några som helst problem. Eftersom Ubisoft har lyckats så bra med de här momenten så höjs naturligtvis spelupplevelsen avsevärt och stämningen är precis som man förväntar sig.

Storslaget

Maffiga miljöer som sträcker sig till horisonten

Den visuella delen är inte det bästa som finns på konsolen, även om den stundtals imponerar. Det som får mig att höja på ögonbrynen är de underbart stora miljöerna som sträcker sig långt bort i horisonten, samtidigt som fienderna lurar runt varenda hörn. Något som tyvärr sänker intrycket en aning är att bilduppdateringen inte är så bra som önskat, men lyckligtvis stör det inte så pass mycket att spelet blir lidande. Musiken är riktigt välproducerad och soundtracket anpassar sig ständigt efter det som utspelas på skärmen, vilket bidrar till underbar atmosfär. Ljudeffekterna överlag är klart godkända, vapnen låter som de ska och i allmänhet har Ubisoft gjort ett mycket bra jobb.

Kontrollen fungerar, liksom det mesta, riktigt bra. Utvecklarna har lagt till möjligheten att använda sig av PS3-kontrollens tiltfunktion. Även om vissa rörelser fungerar riktigt bra med hjälp av att luta kontrollen fram och tillbaka så tröttnar man fort på de otaliga gånger som spelet inte registrerar de rörelserna man försöker göra. Det är betydligt enklare och mycket bekvämare att styra på vanligt vis, men det är givetvis en smaksak.

Om du gillade det första Advanced Warfighter kommer du definitivt att stormtrivas från första början i tvåan. Om du däremot inte tyckte om ettan överhuvudtaget så gör du nog bäst i att bara blunda för den här titeln, för även om det mesta är uppdaterat till det bättre så går det inte att förbise att spelet är väldigt likt sin föregångare. Solokampanjen är riktigt underhållande, om än kort. Men som tur är finns åtskilliga timmar att hämta i flerspelarläget som erbjuder mängder av olika populära spelvarianter. Är du fan av actionspel så är det här nästan ett givet köp.