I en nypublicerad artikel säger #Sony-anställde Masayuki Chatani att företaget skulle få "stora problem" om deras affärsverksamhet endast gick ut på "sell-and-forget"-modellen. Följande utläggning kommer på frågan om svårigheterna det medför att hålla igång onlinetjänsten Playstation Network, som i dagsläget är helt avgiftsfri.

Vi skulle möta stora svårigheter om vår affärsmodell berodde helt på sell-and-forget-modellen. Efter att vi säljer hårdvaran så fortsätter vi dock sälja produkter såsom innehåll och service. Vi kan också acceptera betalningar på allt fler olika sätt. Utöver engångsbetalningar i form av paketerad mjukvara finns också planer på månatliga betalningar eller avgifter för enstaka föremål.

Exakt vad Chatani menar med "månatliga betalningar" är givetvis fritt fram för spekulation, eftersom Sony-mannen inte specifierar sig mer än så. Att det kan röra sig om någon form av avgifter för framtida Playstation Network-tjänster är dock inte omöjligt, då vi så sent som för en månad sedan rapporterade att Playstation-chefen Kaz Hirai undersökte dessa möjligheter.

En möjlighet är exempelvis att de nuvarande PSN-funktionerna fortsätter vara gratis medan Sony introducerar nya funktioner endast för betalande användare.