Innan FZ-medarbetarna smet iväg på lite välförtjänt julledighet hann de berätta vilka spel de diggade bäst under det gångna året. Åsikterna levereras mellandagarna och vi har i dag kommit till den tredje av fem listor. Två medarbetarlistor återstår innan vi på tisdag börjar vi vår publicering av årets 20 bästa spel. Häng med!

Jocke Bennet:

#Batman: Arkham Asylum

Årets trikåfest #1 lämnade ingen oberörd. Batman: Arkham Asylum blev en revansch för såväl superhjältespelen som för den mörke hämnaren själv. Från den snillrika bandesignen och de fantasieggande miljöerna till den makalösa röstskådisensembeln och det enkla men pulserande stridssytemet - spelet klarade allt med glans. Och när ridån gick ner ville vi bara ha mer, vilket #Rocksteady är mer än glada att ge oss. Uppföljaren är under utveckling.

» Recension

#Empire: Total War

Inga krig är roligare än de totala krigen och när #Creative Assembly tar oss med till 1700-talet blir det bättre än något vi sett tidigare. Krutröken över slagfälten, män i tjusiga uniformer som på led marscher in i döden till trummornas rytmer. Och slagen om de stora haven, med flottor som drabbar samman i ett inferno av kanonader och eld. Empire ger oss imperiernas tid, då Europa lade världen under sina fötter, USA föddes ur revolutionens aska och Karl XII led det stora nederlaget mot den ryska björnen. Vi njuter av varje sekund.

» Recension

#Dragon Age: Origins

När #Bioware tar oss tillbaka till rötterna i sann #Baldur's Gate-anda blir det så bra att vi gråter dvärgatårar av glädje. Ferelden är en så fint utmejslad värld som vi någonsin sett och berättelsen fängslar från allra första stund. Det är episkt och så härligt geekigt att man inte kan motstå det även om man vill. Biowares försök att sexa till det och få till en vuxnare stämning må vara halvdant, men allt är förlåtet när vi upptäcker djupet i striderna, all tanke som ligger bakom karaktärerna och storslagenheten som vilar över hela projektet. Dragon Age kommer att hålla oss vakna över julen, nyåret och långt in på 2010-talet.

» Recension

Christian Nielsen:

#Killzone 2

Att invadera Helghan visade sig inte bara vara roligare än vad de många trailers antydde, det var också vackrare än vi vågat hoppas. Estetik med perfektion möter design utan dess like, tillsammans skapar det något av den mest ogästvänliga planet vi fått besöka i ett spel. Intensitet så tät att man kan skära bitar ur den med en tårtspade, och överambitiöst multiplayer gör Killzone 2 till ett av årets bästa spel.

» Recension

#Metroid Prime Trilogy

Oavsett om du spelat igenom samtliga delar i Prime-trilogin tidigare eller är helt färsk kommer du finna tillfredsställelse i denna samling. Det som förbryllar mig är att det bästa som släppts till Wii är sju år gammalt och ser likadant ut som då, men lik förbannat är lika roligt. En #Orange Box för Wii skulle man kunna säga.

» Recension

#Infamous

Infamous fick med sin säregna estetik och välberättade historia inte bara en speciell plats i mitt hjärta, det fick mig att åter vilja bli en superhjälte. Sällan har barndomens minnen målats upp på ett så vuxet sätt. Att spelet låter dig göra val som rentav kan ge dig ångest säger en del om vad som väntar på gatorna i Empire City. Staden är en målarduk, och det är du som bestämmer färgerna och vilka som ska målas var.

» Recension