EVE Online var det första onlinespel jag fastnade för. Det var ett relativt enkelt spel att komma igång med. Jag kan väl inte påstå att jag är någon veteran inom massiva onlinespel. Jag har dock testat Dark Age of Camelot en hel del. Mitt första intryck från Shadowbane var: "är det här Dark Age of Camelot?" Spelet är väldigt likt och påminner mycket det om just DAoC. I USA har Shadowbane funnits ute ett bra tag, men det är först nu vi européer fått en egen spelserver att härja på.

Gammalt

Spelets ålder märks. Jag var tvungen att titta efter två gånger för att vara säker på att jag verkligen ställt alla detaljer på max. Grafiken funkar, det är det ingen tvekan om, men animationerna är stela och spelkaraktärerna väldigt fyrkantiga. Ljudet får godkänt, musiken likaså. Men när NPC-karaktärer ger ifrån sig samma grymtande ord med jämna mellanrum blir det väldigt tjatigt i längden.

Precis som i alla onlinespel möts man av menyn där man ställer in och väljer hur sin karaktär ska se ut. Totalt finns tio stycken raser att välja mellan, däribland alver, jättar, människor och minotaurer. Alla raser är dock inte tillgängliga för vem som helst. Till exempel har den som valt att betala för en helårsprenumeration möjlighet att spela med andra karaktärer som vanliga månadsbetalare inte har tillgång till. Enligt mitt tycke ska den som betalat för ett och samma spel, vare sig abonnemangstiden är en eller tolv månader, ha tillgång till samma spelinnehåll.

Också spelupplägget påminner mycket om Dark Age of Camelots. En stor del av tiden man lägger ned på MMORPG är så kallad "levling". Shadowbane är inget undantag, man börjar i stort sett med ingenting. Min karaktär, en dvärg, började med en enkel träsköld och en rostig yxa. Enklare fiender som ormar och jättemyror var ingen större match, men senare när jag mötte tuffare motstånd fick jag genast problem.

Kontroll av sin karaktär sker via musen. Strider kan ibland bli väldigt hektiska och då är kamera- och karaktärkontroll med musen det sista man önskar. Att hålla reda på dessa två samtidigt är svårt, en vanesak, fast jag hade föredragit de vanliga WASD-kontrollerna.

Slutord

Shadowbanes största problem är att det inte har nåt riktigt extra att erbjuda om man jämför med alla andra massiva onlinespel som t ex Dark Age of Camelot, Star Wars Galaxies eller Final Fantasy XI. Att slå sig in på den stora skaran av MMORPG:n är verkligen inte en lätt uppgift, och när Shadowbane inte har nåt speciellt att erbjuda sina spelare tror jag det kommer bli väldigt tufft för spelet att lyckas nå en större framgång när det finns så mycket intressantare alternativ på marknaden idag.

Testmaskin

Pentium4 3.2 GHz
512MB RAM
Radeon 9800XT 256 MB
Windows XP SP1
Telia 2 Mbit