I en Eurogamer-artikel berättar #Blizzards Chris Metzen och Sam Didier att man länge planerade för ett betydligt mörkare och mer futuristiskt spel än vad #World of Warcraft i slutändan mynnade ut i.

Under en lång tid [i den tidiga utvecklingsfasen] av World of Warcraft, så hade delar av teamet idén om att placera WoW hundratals år in i framtiden av [Warcraft-världen] Azeroth. Krigen mellan orcher och människor var slut sedan länge, det var ett mycket mörkare spel. I slutändan fick vi kasta ut mängder av cool art - och detta är en tämligen okänd historia - men när vi tog ett steg tillbaka och kikade på det så kändes det som att det inte riktigt klickade. Det kändes inte som Azeroth. Det vore som att ändra Darth Vader från en stor, läskig dödsriddare i framtiden till ett litet barn. Åh, ursäkta, de har visst redan gjort det.

Ett mer futuristiskt WoW blev alltså aldrig mer än en välformulerad tanke. Istället körde Blizzard på enligt devisen "varför laga det som inte är trasigt".

Alla älskar Warcraft - så låt oss helt enkelt göra det till Warcraft. Vi behöver ingen futuristisk spin eller läskiga versioner av karaktärer, jämfört med Warcraft III. Bara gör det som Warcraft III - det är vad fansen kommer att älska.