BlizzCon 2009 pågår för full rulle och alldeles nyligen avslutades #Blizzards segment om nya Battle.net. Fokus låg till stor del på funktionerna i #StarCraft 2 men hela systemet hoppar ljusår framåt i utvecklingen för framtida titlar. För att underlätta för er läsare följer här en kortare genomgång om vad som är nytt, stort och häftigt.

Ett nytt Real ID-system är en av de största nyheterna. Det låter dig, i likhet med Xbox Live/Steam/PSN, kommunicera med dina vänner i vilket spel de än befinner sig, ha globalt lagrade achievements, skapa grupper som följer varandra in i spel. Dina sparfiler lagras online så du kommer kunna fortsätta lira på alla dina sparfiler var du än befinner dig - så länge du inte glömmer bort din kontoinformation.

Då ditt spel är bundet till ditt konto kommer du inte kunna bli bannad och därefter skapa ett nytt konto som i Warcraft 3 för att mucka gräl med en ny samling människor - istället måste du, om du blir permanent bannad, köpa ett nytt SC2 alternativt alla titlar du innehar beroende på grad av obstruktion av glädje för andra spelare.

Det interna chatsystemet är byggt med vanliga chatprogram som mall. I stället för en list längst ner dyker meddelanden upp mer i stil som MSN eller ICQ.

Det är logiskt nog Blizzards mest avancerade nivåeditor än så länge och inte bara alla verktyg och det innehåll som behövdes för att skapa StarCraft 2 finns med, utan annat lades till. Till exempel ett föremålssystem följer med, vilket används i en ofantligt stor mängd hemmasnickrade nivåer.

När du söker matcher kommer du effektivt kunna filtrera bort alla nivåer du inte är intresserad av, alternativt alla spelsätt du inte är intresserad av. Samt många fler alternativ kring allt vad latens och spellägen heter.

Det kommer gå att sälja nivåer via SC2 Marketplace (en tjänst som ej kommer finnas tillgänglig vid release). De vill att utvecklare som gör exempelvis avancerade flash-spel och ännu större projekt ska börja arbeta där. De nämner DotA som ett exempel på en nivå som inte kommer ta betalt, utan de produkter som skulle kosta är ett superprofessionellt lager ovanpå. Blizzard försäkrar dock att inte alla kommer ta betalt för sina titlar utan att det istället kommer bli mer som iPhone App Store. Men de vill att man ska kunna arbeta med projekt till SC2 med ekonomisk vinning i åtanke. Man kommer att kunna publicera nivåer direkt till Battle.Net.

Målet är att det ska komma så mycket, och så bra innehåll som möjligt när nästa generations BNet släpps i samband med SC2 tidigt nästa år.