"Tredje gången gillt". Alla känner till uttrycket. Alla utom Codemasters. För ungefär ett år sen släppte företaget två bilspel - ToCA Race Driver och Colin McRae Rally 3 - som båda var del tre i sina respektive serier. Även om inget av dem var direkt dåligt möttes de av tämligen ljumma omdömen, Colin främst på grund av avsaknaden av multiplayer. Splitscreen på konsol i all ära, men när det vankas kamp man mot man i PC-sammanhang är det främst online som gäller, dels för att väldigt få har tillgång till en skärm med samma mått som en tv (det blir trångt om utrymme), dels för att många datorchaufförer saknar två jämbördiga stydon (vilket de flesta konsoler som bekant stoltserar med).

Det relativa dubbelnederlaget till trots tar Codemasters nya friska tag och släpper under april månad del fyra för de båda spelserierna, alltså ToCA Race Driver 2 och Colin McRae Rally 04, där det senare är föremål för granskning i denna text. Efter att ha testat en förhandsversion tidigare i år fruktade jag att den enda nyheten av betydelse skulle vara tillkomsten av multiplayer. Så är dessbättre inte fallet, även om likheterna åtminstone på ytan är många.

Det första man springer på är samma halvrisiga, konsolosande menysystem, med samma hetsigt vita bakgrund som i trean. Skruva upp gamman bara en aning och det känns som att ha en hackspett på näthinnan. Nåväl, menyfärgen gör inte spelet, varför vi raskt ger oss på fordons- och banutbudet, där nyheterna är... få. Cirka 50 banor i åtta länder (däribland Sverige, USA och Australien) som bemästras med ett tjugotal bilar.

Inledningsvis har du tillgång till nutida rallykärror av standardsnitt (Ford Focus, Fiat Punto), indelade i kategorierna två- och fyrhjulsdrivet. Tunt kan tyckas, men allteftersom karriären framskrider låses bonuskärror upp. Dessa får det sannerligen att kittla i nostalgitarmen, eller vad sägs om Ford Escort och Citroen 2CV? Inte nog med det, genom att vinna specifika karriärlägen öppnas kategorin Group B, alltså kärror från 80-talet med rent osunt många hästkrafter. Klassen förbjöds efter ett par år då flera personer omkommit i sviterna av sinnessjukt höga farter, men nu får du alltså chansen att gasa dig (och förmodligen också publiken) galen av skräck. Bilutbudet väger tveklöst upp mycket av nyhetstorkan på banfronten.

Tillgängliga körsätt känns igen: karriär, lopp, enskilda sträckor och snabbracingläge. I det sistnämnda väljer slumpen bil och bana och du kan även snitsa ihop ett antal sträckor enligt egna önskemål. I karriärläget får du förutom bonusbilar tillgång till diverse förbättringar, såsom stötdämpare och regndäck. Ett minispel per extrapryl måste bemästras för att låsa upp dem. Det rör sig om att utföra en specifik uppgift inom en snäv tidsram, exempelvis att hinna stanna bilen inom ett tajt avgränsat område. Misslyckas du får du klara dig utan glidarprylarna (såvida du inte avslutar testet, går ut till huvudmenyn, återvänder till din pågående karriär och försöker igen - en designmiss helt i linje med folk som sjunger tålamodsbristens lov). Småspelen må vara ett intressant avbrott, men någon egentlig betydelse har de inte.

En för genren inte på något vis ny men likväl intressant valmöjlighet gäller bilarnas utrustning. Före loppen får du ställa in fjädring, däck, bromsar och annat för den med oljiga nagelband intressanta alternativ. I vissa spel är betydelsen av garagealternativet av blott kosmetisk natur, men här påverkar faktiskt dina val köregenskaperna - glömmer du att byta däck inför ett regnväder så tappar du förmodligen ett tiotal sekunder per sträcka. Felaktiga garagestrategier medför också att din bil i högre grad ger sig ut i naturen, med reparationskrav som följd. Ett lopp består vanligen av sex sträckor uppdelade på två körtillfällen och efter varje dubbelsträcka har du 60 reparationsminuter till ditt förfogande. Slitaget mäts i procent och är indelat i knappa tio områden (däck, kaross, motor med mera), som vart och ett tar upp till 15 minuter att reparera. Dessvärre är tidsåtgången densamma oavsett hur många procents slitage varje pryl drabbats av. Om det ska kraschas gäller det alltså att sätta skadorna till så få prylar som möjligt.

På välkänt uppföljarmanér ser Colin 04 bättre ut än föregångarna. Att spelet redan släppts på konsol väcker farhågor om att grafiken skalats ner, men för en gångs skull utnyttjas datorns prestandamässiga övertag. Utseendet är med andra ord utsökt, där framför allt rök och damm samt ljussättningen imponerar stort. De skönhetsmissar jag noterat är den lågupplösta marken när du inte rör dig i hög hastighet (ett irritationsmoment du inte kommer märka om du rattar ditt fordon som det är tänkt) och att vägbanan är en aning kantig. På ljudfronten finns inget att gnälla på. Bilarna har individuella ljud, kartläsarens röst hörs tydligt, publikjubel och kolsyretutor är försedda med en imponerande dopplereffekt och så vidare.

Bilarnas fysik känns i mångt och mycket som i förra spelet, det vill säga en lättsimulator med arkaddoft och inslag av orealism. Styrningen är avsevärt bättre, men ger fortfarande inte känslan av att verkligen sitta bakom ratten på en riktig rallybil. En bidragande orsak är att bilarna inte alltid ser ut att vara i kontakt med vägbanan, en annan att de i vissa fall reagerar högst orealistiskt när du kör vid sidan av vägen. Tangentbordet fungerar lika bra att styra med som ratt, vilket i mina ögon är något av ett nederlag för ett bilspel. Plus dock för att de två- respektive fyrhjulsdrivna kärrorna ställer krav på olika körstil och att det numera finns tre sätt att växla - automat, manuell och semiautomat (automat där du kan ingripa manuellt om du så önskar).

För den som önskar kombinera bilkörning och sociala aktiviteter finns multiplayeralternativ i flera olika smaker. Med konsolbekantingen splitscreen kan upp till fyra samtidiga förare tampas om guldmedalj och monitorutrymme, precis som i förra upplagan. Intressantare är det återuppståndna multiplayerläget, där maximalt åtta spelare kan mötas i spelformerna enskilt lopp och sträckor. Dessvärre har serverbrowsern gapat tom under hela testperioden, varför jag inte kan redogöra för hur bra alternativet fungerar. Emellertid finns en multiplayerdemo tillgänglig (se demolänken till höger), så den som är nyfiken på hur nätspelandet fungerar tankar lämpligen hem den och testar.

Med facit i hand är Colin McRae Rally 04 en klar förbättring jämfört med föregångaren. En intressantare bilpark, bättre styrning och möjlighet att mötas man mot man över nätet är välkomna förbättringar, som dock i rimlighetens namn borde funnits med redan i förra upplagan. Bortsett från dessa nyheter är det mesta sig likt från förra årets version, varför innehavare av den rimligen kommer känna sig en aning lurade. För andra bilspelsintresserade kan nykomlingen betraktas som ett stabilt köp, om än inte lysande.

Förutom Colin 04 släpper Codemasters ToCA Race Driver 2 inom kort. Förvisso rör det sig där huvudsakligen om banracing istället för rally, men rådet är att ta en titt på det innan du gör några bilspelsinköp.

Testrigg:

AMD Athlon XP3000+
ATI Radeon 9800 Pro
512 MB RAM