Branschsajten Gamasutra har publicerat en lång och uttömmande artikel med fakta om megapopulära #World of Warcraft. Det är spelets producenter, Frank Pearce och J. Allen Brack, som berättat (huvudsakligen) om tekniken bakom titeln under årets Austin Game Developers Conference.

I summerande ordalag:

  • World of Warcraft körs på 20 000 datorsystem och nyttjar 1,3 petabyte lagringsutrymme och 75 000 CPU-kärnor

  • Över 4600 människor jobbar med detta system

  • Spelet består av 5,5 miljoner rader kod, två miljoner ord, 1,5 miljoner art assets, 70 000 spells, 40 000 NPC:s och 7650 quests

  • Spelets testare har spårat upp 180 000 buggar sedan titeln släpptes

Hos Gamasutra går producenterna också igenom det nedlagda gruppbaserade rollspelet Nomad, som de jobbade på innan de övergav projektet till förmån för ett onlinerollspel i Warcraft-miljö. Blizzard hävdar också att de går med "stor förlust" på sina Blizzcon-arrangemang, men att de hoppas tjäna igen detta på den extra reklamen som tillställningen medför.