Nyligen publicerade vi en nyhet där #Ea Sports Peter Moore gick ut och sa att bra recensioner är "relativt oviktiga" för Wii-spel, jämfört med Xbox 360- och Playstation 3-spel. Detta sade han eftersom han tror att en stor del av Wii-publiken är casual-spelare - och dessa bryr sig knappast om spelbetyg och sajter som Metacritic.

I en Eurogamer-artikel får nu Moore stöd av #World of Goo-utvecklaren #2D Boy, analytikern Michael Pachter och en anonym "industri-ledande" spelutvecklare. Istället för betyg är det marknadsföring och reklam som säljer Wii-spelen, säger de. Detta är vad den anonyma spelutvecklaren har att säga.

En hel del av de spel du tror är perfekta för Wii säljer inte eftersom företagen inte har pengarna att marknadsföra dem. Samtidigt som Nintendo spenderar enorma mängder dollar på att marknadsföra sina spel. Det är Nintendo-spel som folk köper på de här plattformarna, och ett par andra. Om du spenderar pengarna på att leta rätt på Wii-publiken, är det ett stort risktagande.

Michael Pachter har en del att tillägga om Metacritic-betyg.

Metacritic-betyg är irrelevanta för människor som inte tittar på dem - det är väl uppenbart? Även om det finns många Wii-ägare som är hardcore och bryr sig väldigt mycket om betyg, så är det många - kanske hälften - som är ganska casual, och inte ens skulle känna igen Metacritic om det ramlade på näsan på dem. Uppenbarligen köper någon Carnival Games, Jillian Michaels Fitness Ultimatum med mera. Ett välpositionerat spel med ett intressant koncept kan sälja bra på Wii oavsett recensionsbetyg, och jag tror att det är vad Peter [Moore] pratar om.

Lilla 2D Boy säger dock att för dem så betyder recensionerna väldigt mycket.

Det låter inte alls konstigt ifall recensionerna inte spelar någon roll för AAA-blockbusters och sportspelsserier, precis som recensioner inte spelar någon roll för Will Smith-filmer. Publiken vet redan vad de kommer att få. Men för indie-folk som oss, så betyder Metacritic och recensionsbetyg en hel del. Det är logiskt - potentiella spelare känner sig inte bekväma med att slänga ut pengar på vilket okänt indie-spel som helst, utan att ha fått tummen upp från recensenterna först.