Antal priser och utmärkelser som Gears of Wars dragit hem är löjligt många, alltifrån bästa spel till bästa grafik. Simon här på FZ skrev så här om 360-versionen: "Få spel har varit lika hypade som Gears of War, men till skillnad mot många andra spel som inte når upp till hypen så levererar Epic en titel som bara måste upplevas."

Mina intryck och omdömen om konsolversionen var lite blandade. Hela produktionen var storartad med enastående visuella egenskaper och storslagen musik. Kontrollerna och flerspelarläget var genomtänkta men spelmässigt kändes det som det saknades någonting.

Pc-versionen av Gears of Wars skiljer sig från 360-upplagan på ett par punkter. Datorägare kan bland annat glädja sig åt fem nya kapitel i enspelarläget, tre nya multiplayer-banor och en baneditor. Med spelet kommer även den ökända Games for Windows - Live-tjänsten som nu även har stöd för Windows XP. Själv tycker jag tjänsten är okej trots att jag inte bryr mig om 90 procent av dess funktioner som extraprylar och upplåsbara belöningar. Däremot hade jag gärna sett en förbättrad serverbrowser med information om ping och andra nödvändigheter som utmärker en någorlunda funktionell programvara.

DirectX 10

- dagens bluff?

I reklamen skriver Microsoft "Gears of War ushers in the next generation with incredible visuals, pushing DirectX 10 visual designs and bringing out the smallest details in the largest battle."

Kör du Windows Vista och ett grafikkort med stöd för DirectX 10 har du möjlighet att slå på spelets DX10-läge, men förvänta dig ingen grafikrevolution. Det enda som skiljer från standardläget (DirectX 9) är är att du kan slå på 4x antialiasing vilket resulterar i väldigt låga FPS även på en snabb dator. För övrigt är detta läge även möjligt att slå på i DX9 med program som nHancer. Låter man bli att låta sig luras av DX10-lögnen flyter spelet rätt bra även på äldre hårdvara.

   

Med alla grafikinställningar på max blir det visuella väldigt urvattnat och grötigt. Ställer man ned den förfulande post process-inställningen till medium ser det riktigt bra ut utan att spelupplevelsen blir lidande av överanvänd bloom och suddiga texturer. I övrigt levererar Unreal 3-spelmotorn lysande modeller och banor med imponerande detaljrikedom.

Storymässigt är Gears of Wars en alldaglig historia som tar oss till planeten Sera där mänskligheten blivit anfallen av en mutantliknande fiende som kallar sig Locust Horde. Striderna har drivit mänskligheten på defensiven och situationen har blivit så desperat att de vänder sitt hopp till svaga och kriminella. En av dessa kriminella är du, Marcus Fenix, som fängslats för förräderi. En dag blir du frisläppt och slängs in i stridens hetta. Jag gillar storyn för sin enkelhet, den är rak på sak och passar den här typen av spel perfekt.