#Square Enix #Final Fantasy XIII släpptes i mars i år och fick mycket kritik för hur linjärt äventyret var. Mottagandet blev knappast den hyllningskör merparten av tidigare spel i serien åtnjutit. Nu avslöjar Final Fantasy XIII-utvecklarna Motomu Toriyama och Akihiko Maeda att teamet redan då man lät västerländska spelare förhandstesta titeln började inse att deras linjära gameplay kanske inte riktigt skulle falla amerikanska och europeiska spelare i smaken.

- Vi var redan ganska långt in i utvecklingen och visste att det skulle vara för sent att förverkliga mestadelen av feedbacken från spelarnas testsessioner, medges av utvecklarna hos tidningen Game Developer.

- Trots detta tog vi ändå tillfället i akt eftersom detta var vår enda chans innan spelets släpp att se hur västerländska spelare skulle reagera på allt det vi jobbat på.

Samtidigt medger Square Enix-utvecklarna att man redan innan denna konsolgeneration börjat se mer och mer tendenser till att västerländska spelutvecklare vinner marknadsandelar i Nordamerika och Europa. De tror också att linjära rollspel och kommando-baserade strider är något som gör japanska rollspelsgenren allt mindre populär i väst, något som gör det än märkligare att Final Fantasy XIII utvecklades så som det gjorde.

Trots detta hade spelet redan i maj sålt över fem miljoner exemplar, så något rätt måste de ju ha gjort i alla fall.