Den beryktade #Activision Blizzard-chefen Bobby Kotick har i en intervju med Joystiq försökt rentvå sig själv från inblandning i förra årets uppmärksammade #Brutal Legend-kontrovers.

Avsnitt ett av FZ minns: För er som glömt skulle spelet från början givits ut av Activision, men efter infekterade gräl hamnade utgivningen istället i limbo innan värste konkurrenten #Electronic Arts stegade in och gav ut spelet den 15 Rocktober 2009. Detta trots att Activision med alla medel försökte hindra EA från att få ge ut spelet.

Många gamers drog direkt slutsatsen att Activisions agerande berodde på den illa omtyckte Kotick, men nu förtydligar chefen för världens största tredjepartsföretag att så alltså inte var fallet. Enligt Kotick var beslutet helt och hållet Vivendis i samband med sammanslagningen med Activision, och han själv påstår att han knappt kände till spelets existens. Han hävdar också att Tim Schafers Brutal Legend missade deadlines regelbundet och att utvecklingskostnaderna vida översteg det som projekterats.

Kotick avslöjar också att Vivendi gett Tim Schafers manskap 15 till 20 miljoner amerikanska dollar i förskottspengar - av vilka bara en "bråkdel" kom tillbaks efter att utvecklarna istället träffade en överenskommelse med EA. Activisions försök att stoppa utgivningen av Brutal Legend ska alltså främst ha berott på att man inte fått tillbaka de pengar man ansett #Double Fine Productions vara skyldiga.

Utöver missade deadlines och vida överstigen budget berodde Activisions beslut att droppa titeln också på att man inte ansåg att spelet hade tillräcklig kommersiell sprängkraft. Att döma av den amerikanska lanseringen (cirka 215 000 exemplar såldes) och de följande månadernas frånvaro från topplistorna får man trots allt säga att företaget fick rätt åtminstone i detta avseendet.