Efter ett par månaders slit fick jag äntligen tag i en Wii, min första Nintendo-konsol sedan 90-talets superlåda. The Legend of Zelda: Twilight Princess var redan säkrat och när jag började forska i vilket spel jag skulle införskaffa som nummer två var siktet inställd på något socialt. Wii Sports i all ära men min nya lekmaskin behövde något mer för att kunna stå i centrum på en spelkväll med vännerna.

Kontrollfreak

- och tappad som liten?

WarioWare-serien startade på GameBoy Advance för fyra år sedan och har sedan dess besökt GameCube och Nintendo DS. På den senare plattformen användes den rörelsekänsliga skärmen i stor utsträckning och på samma sätt är wiimoten i fokus i Smooth Moves. Nintendos speldesigners har hela tiden anpassat grundkonceptet med snabba småspel efter kontrollmöjligheterna.

Inför varje utmaning får du en instruktion på hur du ska hålla wiimoten – som en snabel från näsan, vid höften redo för hularörelser, i tumbrottarläge eller ett dussintals andra varianter. Därefter gäller det att reagera blixtsnabbt på vad som dyker på skärmen, hur vrickat det än är. Tveka och du har misslyckats, som Yoda skulle ha sagt. Över 200 varianter finns att tillgå så det är det svårt att förbereda sig och resultatet är förvirring, fnitter och flabb i sina bästa former.

Grafiken

- skit i den!

Grafiken är en salig blandning av stilar, den enda röda designtråden hittas i storyn som utspelar sig i tecknad miljö. I utmaningar ser vi japanska streck, cellshading, retrokantiga polygoner och ett flertal andra former. Hur din uppgift presenteras hinner du sällan reflektera över och är därför sällan något du lägger på minnet. Designern har slängt in ett par kända Nintendo-ikoner men det är nog också den enda tanken som ägnats utseendet, för det är egentligen helt oviktigt.

WarioWare: Smooth Moves är ett renodlat partyspel och ska avnjutas därefter. Utan ett gäng glada vänner är det platt och livlöst, som att spela monopol med sig själv. Därför är det väldigt märkligt att du måste ta dig igenom enspelarläget för att få tillgång till flerspelarditot. Visst, du kan självklart göra det tillsammans med andra men de upplåsbara varianterna är överlägsna. Favoriten av de fyra huvudlägena är det första där upp till tolv personer kan vara med, vilket bäddar för kaos. Svarar du fel är du ute och till slut står bara en vinnare kvar.

Sammanfattningen

- next generation levande charader

Smooth Moves har egentligen mer gemensamt med Singstar än Guitar Hero, som jag jämförde det med i inledningen. Det viktiga är inte att vara bäst, du har minst lika roligt när du misslyckas, medan rockriffen handlar mer om perfektion. Det här är den nya sortens sällskapsspel, nästa generations levande charader. Hur kul du har med titeln beror mestadels på sällskapet men med WarioWare i Wii-arsenalen har du alla förutsättningar för en lyckad kväll, med mycket skratt och glädje.