Rollspelsgenren har utforskat vidsträckta drömlandskap med mytomspunna legender och fantasifulla varelser i åratal. Jag vet inte hur många världar eller universum jag räddat under årens lopp men det torde vara en högst respektingivande siffra. #Recettear: An Item Shop's Tale undviker allt det episka, det utspelas istället i en mysig liten butik. Du vet, den där typen av äventyrarbutik man i andra spel stannar till som hastigast i för att fylla på förnödenheterna inför nästa uppdrag. Men bara för att grundpremisserna är mindre storslagna innebär det inte att det här är en indiebagatell utan djup, för vad som på ytan liknar ett i mängden av alla obskyra mangaspel från Japan har i verkligheten mer gemensamt med affärsmanagement och #Diablo än Dragon Ball.

"Skum Japan-skräp", säger du? Nä, skenet bedrar!

Flickan Recette befinner sig i skiten sedan hennes äventyrare till far försvunnit spårlöst och lämnat ett helt berg av skulder efter sig. Luspank och med risk att bli hemlös startar hon därför butiken Recettear tillsammans med indrivaren Tear, med målsättningen att tjäna tillräckligt med pengar för att kunna betala tillbaka. Utmaningen består i att tjäna så mycket att man varje vecka kan betala tillbaka en stigande summa, samtidigt som du också ser till att ha slantar över att hålla affären full med prylar. Världen är proppfylld med småprylar, vapen, mat och annan utrustning att inhandla och sedan försöka sälja till en mindre vinst, och priser och efterfrågan varierar från dag till dag. Det är också viktigt att tänka på vad du ställer ut till försäljning och hur din butik är inredd eftersom olika typer av butiksatmosfär tenderar att dra till sig olika slags kunder.

Sälj, sälj sälj!

När butiken väl är öppen börjar det roliga eftersom du själv förhandlar med kunderna om prislapparna på dina prylar, och vad som till en början tycks vara ett ganska enkelt moment visar sig vila på mer komplexa "risk/reward"-avvägningar än man tror. Du märker fort att det inte lönar sig att sälja billigt bröd till rövarpriser, och vad värderar du egentligen högst - några tusen extra eftersom den rike frun sannolikt kan betala, eller ett mer rättvist pris som gör båda nöjda? Fastän du givetvis vill tjäna pengar vinner du i längden på att få kunderna att tycka om dig eftersom ditt goda rykte då sprider sig och de återvänder med mer pengar i framtiden. Nöjda kunder gör också att din merchant-level ökar fortare än normalt, och det vill du eftersom högre nivåer ger möjlighet till större butik, fler föremål och massvis av andra förbättringar.

Att smacka monster är något man aldrig får nog av.

Om spelkonceptet slutat här vore det tillräckligt för att i sig vara en fräsch och underhållande spinn på den traditionella rollspelsformulan. Men faktum är att jag bara talat om ena halvan av #Recettear hittills. I butiken möter du nämligen ett gäng mer eller mindre osannolika äventyrare som (mot betalning, såklart!) mer än gärna följer Recette och Tear ner i djupa grottor för lite hederligt gammalt dungeon crawl.