Rörelsekontroll i spel är inget nytt. Men det är först denna julsäsong som alla de tre stora konsoltillverkarna har varsitt system att erbjuda. Alla bygger på lite olika principer, och alla gör det de ska - men har sina egenheter. I denna artikel går vi igenom likheter och skillnader mellan Wii (#Nintendos existerande konsol), Move (till #Sonys Playstation 3) och Kinect (till #Microsofts Xbox 360). På följande sidor ger vi tips om vilken variant du ska köpa i julklapp till lille Kalle, kusin Anna eller vem som nu står på presentlistan.

Wii

Nintendos konsol Wii var med Wiimote-kontrollen först på marknaden med en användbar rörelsekänslig handkontroll. Men kanske var de rent av lite för tidigt ute, för även om det funkade bra att peka på skärmen för att styra en pekare i menyer och liknande så var precisionen rätt dålig i första generationen. Om man köper till tillbehöret Motionplus och pluggar in den baktill på handkontrollen blir precisionen dock betydligt bättre. Nackdelen är att man kan behöva ”nollställa” kontrollens kalibrering då och då genom att lägga den helt stilla på ett bord eller liknande.

Wiis handkontroll interagerar med din tv-skärm genom att en sensor i kontrollens framkant ser infraröda lysdioder i en något feldöpt ”sensor bar” som du kopplar in i konsolen och sätter ovanpå eller under din tv. Ibland leder detta till att man viftar febrilt för att försöka få in pekaren på skärmen, men precisionen är godkänd och fördröjningen ytterst minimal. Dessutom har kontrollen inbyggda accelerometrar som känner av hur du rör den i samliga ledder. Det här funkar i ärlighetens namn inget vidare utan Motionplus-tillbehöret, men den andra generationens kontroller har funktionen inbyggd från början, och de Wii-konsoler som säljs idag har oftast en Motionplus inkluderad. I framtiden kommer du med största säkerhet att garanterat få med en andra generationens kontroll redan från början.

Alla versioner har också en inbyggd högtalare för ljudeffekter som hör till det du håller i handen i spelet, men ljudkvalitén i den kan som bäst kallas tveksam. Wii är ett moget system, som inom sina begränsningar fungerar bra. Det enda riktiga irritationsmomentet är att du måste byta batterier då och då (kontrollen använder två stycken AA-batterier av standardtyp).

Eftersom Wii har varit ute i flera år finns det stora mängder spel, och de allra flesta stöder rörelsekontroll eller pekkontroll av något slag. Jämfört med Xbox 360 och PS 3 känns Wii dock äldre och har sämre grafik. Om detta inte stör dig, eller om du bara gillar Nintendos egna och oftast riktigt bra spel, är Wii konsolen något för dig. Nedan är tre av mina personliga favoriter.

Nintendo Wii finns i mängder av färger och paket, för allt från 1.900 till 2.700 kronor. En lös, andra generationens handkontroll (Wii Remote Plus) kostar omkring 500 kronor, och en Nunchuk-kontroll (för vänsterhanden, används inte i alla spel) kostar omkring 200 kronor.

Super Mario Galaxy är alla Mariospel någonsin, ställda på huvudet och putsade till perfektion. Du hoppar och flyger igenom banor som flyter i rymden, och både fantasi och nivådesign är på topp.

[video=4806]

Läs recensionen

Ett av de bästa spelen till gamla Gamecube kom tidigt även till Wii. Och det är fortfarande ett spännande och otäckt skräckspel med actioninslag, med skillnaden att det nu är betydligt lättare att sikta och navigera med rörelsekontrollen.

[video=683]

Läs recensionen

Spellegenden Warren Spector tar Disneys största ikon och väver en mörk, spännande historia kring hans färd genom filmjättens dunkla historia. Och du får använda handkontrollen för att måla eller sudda bort saker för att ta dig vidare.

[video=6544]

Läs recensionen