Ett par veckor efter releasen av #Epic Mickey kan vi konstatera att en stor del av kritiken har riktats mot diverse kameraproblem.

”Det är det svåraste problemet en utvecklare kan möta”, berättar spelets legendariska regissör, Warren Spector. ”Alla misslyckas. Snarare handlar det om hur lite fel du gör.”

Spector fortsätter: ”Jag har varit klar och tydlig med att detta inte är ett renodlat plattformsspel. Vi tar element från den genren och blandar med äventyr och rollspel. Så vi kunde inte justera kameran perfekt för plattformselement och actionsekvenser på en och samma gång.”

Spector menar att de har tvingats kompromissa. De har tagit sig an den svåraste biten med tredjepersonsplattformare och gjort det ännu svårare genom att blanda in ytterligare två spelgenrer.

”Jag kommer ligga på min dödsbädd och – oavsett hur ofullkomlig kameran är – ändå vara galet stolt över mitt kamerateam. Jag är trött på att ständigt jämföras som en Mario-konkurrent, för det är inte den sortens spel Epic Mickey är”.