Naoki Yoshida tog nyligen över regissörsrodret för det söndersågade #Final Fantasy XIV. Just nu fokuserar han och det nya teamet på att rätta till bristerna och i slutändan återfå konsumenternas förtroende. Frågan är om det är möjligt att rädda den sjunkande skutan?

"Hela Square Enix jobbar hårdare än någonsin för att samtliga spelare ska få en upplevelse som de är nöjda med", berättar Yoshida.

Förstärkning kommer från bland andra Hiroshi Minagawa (Tactics Ogre). Nyckelpersoner bakom #Final Fantasy XII har anlitats för att rädda spelets gränssnitt, något som Yoshida beskriver som en av titelns svagaste punkter.

Situationen blir inte bättre, menar Yoshida, av det faktum att MMO-spelarna har extremt höga krav på sina upplevelser och vill ha massvis med innehåll från första början. Här nämner han #World of Warcraft som ett lysande exempel.

Teamet har en diger lista med förbättringar som ska göras. Därför har de också valt att försena PS3-versionen, eftersom de vill fokusera på ett format åt gången. Det är också en anledning till varför den versionen inte något releasedatum just nu. Yoshida vill inte delge löften som han inte kan hålla. Men han tillägger snabbt att "vi aldrig kommer att ge upp".