Multiplattformsspel som till fullo drar nytta av respektive plattforms möjligheter hör till ovanligheterna, vilket inte minst pc-spelare brukar drabbas av i fråga om grafik och kontroller. Så icke #Stalker 2, i alla fall inte om vi ska tro #utvecklarna. De menar att spelet inte kompromissar med konsolernas begränsningar, utan till fullo utnyttjar pc:ns möjligheter.

- Eftersom vi primärt utvecklar på pc blir det inga kompromisser i pc-versionen, säger utvecklarna i en frågestund. Den huvudsakliga skillnaden mellan pc- och konsolversionerna blir hur vacker grafiken blir (vilket betyder att pc:n erbjuder fler visuella effekter).

Vidare bedyrar man att inte heller användargränssnittet kommer lida av anpassningar till Xbox 360- och PS3-versionerna av spelet.

Stalker 2 blir det första spelet i serien som släpps till fler plattformar än Windows. Det bygger på en helt ny och egenutvecklad spelmotor med stöd för DirectX 11. Releasedaumet är ännu inte satt, men det lutar åt premiär under nästa år.