Microsofts VD Steve Ballmer ser Xbox 360 som ett underhållningscentrum för familjen snarare än en spelkonsol. I en intervju med USA Today berättar den frispråkiga VD:n att Xbox 360 tilltalar en bredare målgrupp än bara 15-åriga pojkar. Om han är nöjd? Självklart inte.

- Den genomsnittliga tonsårspojken vill ha en Xbox. På samma sätt vill jag att tonsårsflickorna ska känna inför Kinect, och jag tycker inte att vi ännu har gjort ett tillräckligt bra jobb för locka till oss den bredare målgruppen, berättar Ballmer.

Receptet för att locka till sig kvinnliga spelare är alltså att locka med Kinect och mer familjevänlig mjukvara. Något som hardcore-spelarna - med rätta - känner sig tveksamma till. Han nämner också sociala nätverk som en viktig punkt.

- Om du vill veta vad som konsumenterna vill ha just nu, så är det Xbox och Kinect som gäller. Min fru brukade säga, "nej, nej, den maskinen är bara för pojkar" och nu säger hon, "yeah, jag vill se på filmer. Kom, vi spelar dansspelet!"

Det låter onekligen trevligt för Mrs. Ballmer. Vi önskar henne lycka till med dansandet i framtiden och väntar lika spänt på att få se om Xbox 360 kommer att bredda sin målgrupp.