#Valve, företaget vars egenutvecklade titlar brukar hyllas närmast oavkortat, är nästan lika kända för förseningar och lång utvecklingstid. Och nästa del i Half-Life-serien kommer inte dyka upp än på ett tag. Doug Lombardi berättar för Kikzo att #Episode Three kommer ta längre att framställa än de ungefär ett och ett halvt år som #del ett och #del två tog. Således torde premiären dröja åtminstone fram till nästa höst. Än så länge har det varit tämligen tyst om projektet men Lombardi säger att nytt material kan dyka upp kring jul.

I övrigt handlar stora delar av intervjun om #Left 4 Dead, den kooperativa zombieslaktaren som dyker upp till Windows och Xbox 360 i mitten av november. Bland annat valet av plattformar är på tapeten. Lombardi förklarar varför spelet, till skillnad från #The Orange Box inte portas till Playstation 3. I stora drag handlar det om utgivarintresse; det var #EA som skötte PS3-portningen av den brandgula lådan och för ett nytt namn som Left 4 Dead är det svårare att fånga utgivarnas intresse. Han spekulerar kring att intresset kanske ökar efter premiären, alternativt att utgivarna hakar på inför en eventuell nästa del (förutsatt att denna blir framgångsrik, förstås).

Det första #Half-Life släpptes 1998 och var på sin tid en smärre revolution. #Del två tog sex år att framställa och det var efter denna långdragna process som Valve bestämde sig för att satsa på kortare projekt, alltså Episode-konceptet. I nuläget jobbar de med Left 4 Dead och #Still Alive, ett Xbox 360-exklusivt tillägg till #Portal.