Efter floppen med Unreal, enligt mej, så hamnade Unreal och dess efterföljare i samma fack som alla andra Quake-kloner.

Att jag egentligen inte vill att det ska komma ett spel som delar på Quake-scenen gjorde också att jag hoppades på att UT inte blev så lyckat. Att jag ens installerade demot berodde mest på en kompis som inte hade 3DFX kort, och ville därför testa det hos mig. Men efter att jag installerat och testat så ändrades min uppfattning totalt. Det är genomtänkt och en klar utmanare till Quake3.

SingelPlayer/Botar

Liksom i Quake3 så består singelplayer av ett sorts turneringssystem mot botar. De här är dock några av de bästa botar jag nånsin sett. Med bäst menar jag dock inte att de är de svåraste botarna, utan att de känns som mänskliga motståndare.

Det finns ett stort antal sätt man kan variera botarna på, först och främst med åtta olika svårighetsgrader. Där "Novice" är perfekt för nybörjare och de svåraste är, precis vad de kallas, "Godlike". Förutom detta finns det en mängd andra val, som "Alertness", "Camping", "Behaviour", med flera att ställa in.

Man märker dock inte mycket förrän man faktiskt testar att spela teamplay med dom. Man kan ge dom order att vakta områden, anfalla, följa en eller bara springa runt själva. Orkar man inte göra detta är de smarta nog och ser till att flaggan eller basen alltid är bra bevakad.

Ofta råkar man även ut för att dom går i grupper, dom är nämligen mer än villiga att ansluta sig till varandra eller till dig. Alla röstmedelanden gör även sitt för att få dom att verka mänskliga. När dom tar död på någon ser dom till att lägga en snitsig kommentar, i teamplay ber de om hjälp och skriker "incoming" när de ser fienden närma sig basen.

Vi får vänta och se hur Q3's botar blir, men det blir s vårt att slå UT boten. Det här är den klart enda boten jag tycker det är roligt att spela både med och mot.

Multiplayer

Nu kommer vi egentligen till den viktigaste delen för att ett spel ska bli stort. Och här får jag säga att UT lyckats riktigt bra. Det är inte Quake3 multiplayer, det får man ha klart för sig. Enligt mig är det mer likt Quake2, fast snabbare. Många närstrider blir däremot minst lika hetsiga som i Quake3.

Det finns flera olika moddar inbyggda i spelen. CTF och DM är självklart välkända, övrigt i demot är Domination som är en sorts Sieze and control där man ska hålla olika områden på banan. Last man standing och Assault är två andra moddar som vi nog får se i fulla versionen.

Multiplayer är mycket av en smaksak, jag har sett många som älskar det, många som hatar det. Så jag råder er själva att testa demot om ni har tid att ladda ner det. Annars tror jag inte att ni blir besvikna i vilket fall som helst. Om det slår Quake3 får vi väl se när båda spelen kommer ut i fullversion.

Banor/Vapen

Vapnena skiljer sig inte mycket från andra 3D-action spel. Största skillnaden är väl att alla vapen har två firemodes.

Impact Hammer: Ett närstrids vapen som, när det träffar en motståndare, får honom att flyga en bra bit bak och ta ordentligt med skada.
Enforcer: Standard vapnet som fungerar som en revolver, i firemode 2 skjuter man snabbare men mindre träffsäkert. Möjligheten att ha en i varje hand finns fortfarande kvar.
Shock Rifle: I firemode 1 så fungerar det som ett sniper vapen, i firemode 2 skjuter det lite större slöa bollar som ger ganska bra skada. Som specialitet har man dock möjligheten att skjuta iväg en "boll" och sedan sätta ett sniperskott med firemode 1 rakt på "bollen" för att få den att explodera.
Pulsegun: Är ett sorts snabbskjutande plasma vapen i firemode 1, i firemode 2 blir det dock som Shaften i Q1 och
Q3.
Minigun: En hederlig gammal minigun. Kraftfull, pålitlig och träffsäker. I Firemode2 blir den bara ännu snabbare.

<li>Rocket Launcher: I vanlig gammal Unreal anda så kan man ladda upp till 6 raketer om man håller inne skjutknappen, firemode 2 är granater.

I fulla versionen kommer det ännu fler vapen, som Sniper Rifle, Bio Rifle, Chainsaw, Redeemer, Ripper, Flak Cannon.

Ett av de mer innovativa inslagen är Translocatorn. Den är motsvarigheten till Grappling hooken fast mycket coolare. Man kastar iväg en liten disk, vilken man sedan teleporterar sig till med firemode2. Detta ger många nya strategiska möjligheter då man kan lägga den på ett ställe, hoppa ner och ta ett vapen och teleportera sig upp igen.

Grafik/Musik

Så till den sista biten, den som skapar stämning. Grafiken är det hög klass på helt klart. Inga teleportrar eller speglar som i Q3 kanske (möjligt att det finns i fulla versionen). Men grafiken får klart godkänt ändå. Gubbarna rör sig mycket snyggt och alla animationer ser verkliga ut.

Sist jag hade musik när jag spelade Quake var i början i Quake1. Nu har jag börjat igen. UT musiken är precis lagom för att inte störa spelet men ändå skapa en bra stämning. Självklart går den att stänga av för de som absolut inte vill ha musik.

Slutord

Jag kan inte säga mer än att UT ser otroligt bra ut, ID Software börjar få lite riktigt motstånd nu i alla fall.

Andras åsikter

[MM]Shub - Euroquake-vinnare i Quake2
- As i see it right now, i like the UT demo better than the Q3A test. I like the movement, the controls and the weapons.

[paw]Spokk - Var en av Sveriges bästa Quake2-spelare
- en ENORM förbättring mot Unreal 1. Dom har lyckats bra med vapenbalansen också, dock så är fps:en lite kass på en vanlig P2. Nätkoden är dock i klass med q3:s.

Xavier - Välkänd Quake1-spelare
- Förvånansvärt bra, helt annorlunda än vanliga Unreal. Helt klart mycket mer actionfyllt än Q3, UT påminner faktiskt en hel del om QW, där de karakteristiska tecknena är det snabba tempot och framförallt kontrollen. Även om Q3 fortfarande är ett "test" så återstår det fortfarande att se om id kommer göra några större förändringar på spelet, men just nu ser Unreal Tournament ut att vara ett mycket bättre och roligare spel än Q3.</li>