Boxning - konsten att argumentera med knuten näve. Mänskligheten har slagit artfränder på käften sedan tidernas begynnelse, inledningsvis med oklara regler men sedan 1800-talets mitt under det regelverk som ligger till grund för dagens slagskämpar. Sporten gjorde sig tidigt ett namn bland spelentusiaster; klassikern Mike Tyson's Punch-Out!! släpptes till Nintendo så tidigt som 1987.

Vad gäller nutida varianter är det främst EA Sports som står för alternativen. 1998 släpptes Knockout Kings, en serie som på senare år döpts om till Fight Night. Med Fight Night Round 3 får du för första gången avnjuta blod, svett och knäckta näsor med Xbox 360-grafik. FZ satte två gamepad-pugilister på uppgiften att granska såväl skönhet som lätt åldrad styrka - alltså Xbox 360 mot Xbox.

Slåss i alla klasser...

Tomas (Xbox): Konsten att knäcka käke bär en historia som är omgärdad av läggmatcher, dribbliga managers och de fulaste av fula knep. Fight Night skippar hästskon i handsken och ägnar hela energin åt själva boxningen. Menyerna, en fladdrig och oöverskådlig historia, ger dig alternativen fri fajt med valfria boxare, karriär (mer om det nedan), en meny med träning och Xbox Live-spel samt höjdpunkten ESPN Classic: utkämpa ett antal legendariska matcher (Ali mot Frazier, Sugar Ray Robinson mot Jake LaMotta, för att nämna några). Bortsett från den något märkliga spelformen Hard Hits (ronden är slut vid knockdown) är det pur boxning av känd modell för hela slanten.

Det låter kanske som att antalet spelformer är snålt tilltaget, men man ska komma ihåg att boxning sett till upplägget är en tämligen enkel sport. Nämnda Hard Hits är ett försök till variation som faktiskt känns malplacerat och ett heltäckande fajtingalternativ med fler sporter (K2, thaiboxning), ett boxningens ToCA Race Driver, är då inget jag längtar efter.

John (Xbox 360): Är du lika sugen på att bygga din karaktär från grunden som du är på att ta en runda utan munskydd mot Muhammed Ali är det tur att du kan skapa karaktärer även utanför karriärdelen. Du kan göra dem i princip hur kraftfulla som helst och en hel hop olika slagstilar, unika slag och blocktyper finns att tillgå.

... eller bygg en karriär

John: Efter att ha letat sig i genom det mediokra gränssnittet och slutligen hittat karriärläget gömt en bit ner upptäcker man en av spelets verkliga pärlor. Du väljer mellan att skapa en egen karaktär eller att återuppleva karriären för en boxningskändis, för även Muhammed Ali var aningen tanig en gång i tiden. Väljer du att skapa din egen karaktär får du som brukligt utforma dennes utseende i detalj ända ner till avstånd mellan ögonen och vinkel på ögonbrynen. Märkligt är dock att efternamn på mer än åtta tecken inte gillas över huvud taget.

Karriärläget kan enkelt beskrivas som tredelat. Du väljer motståndare ur ett urval som varierar mellan en och fyra boxare (premisser som prispengar och villkor är olika), du tränar inför matchen och sedan går du upp i ringen. Du kan till en match välja en av till en början tre olika tränare i varierande prisklass, som kan hjälpa dig olika mycket med att öka på dina parametervärden. Själva träningssessionen ägnar du åt ett minispel som att slå kombinationer i rätt ordning (ett slags minnesspel), eller att trycka och släppa när en indikator är på rätt ställe. Sköter du dig rätt får du maximal gagn från svettpasset och har större chans att slippa gå i backen.

Tomas: Karriärläget lämnar ett splittrat intryck. Plus för att din boxare tydligt utvecklas - blir snabbare, slår hårdare, orkar mer - men vägen dit, alltså träningen, blir snabbt tjatig. Ytterligare plus för individuell stil, både hos dig och motståndarna. Du kan byta grundstil för din kille (slugger, vindsnabb, mumie...) mellan matcherna och skillnaden är markant, vilket också gäller dina opponenter. Kolla in stilen innan match och anpassa träningen därefter.