Ett av Microsoft uttalade mål med sin nya värstingkonsol är att på allvar slå sig in på den japanska marknaden. För att göra detta krävs en rejäl satsning på de genrer som tilltalar den japanska smaken. En av dessa är den klassiska beat ’em up-genren som trots en viss brist på nyskapande fortfarande är enormt populär. Denna jakt på de japanska användarnas gunst gör Dead or Alive 4 till en av Microsofts viktigaste titlar hittills. Om DoA4 är tillräckligt bra kan de fram till nu milda försäljningssiffrorna skjuta i höjden, något som öppnar vägen för framtida titlar i landet där öst möter väst.

Beat ’em up är en väldigt traditionstyngd genre något som blir väldigt tydligt när du tittar på de spel som dominerar marknaden. De flesta är långtgångna spelserier som tog sina första stapplande steg under det förra decenniet. Dead or Alive 4 är i allra högsta grad en del i detta och ni som spelat Dead or Alive Ultimate till Xbox kommer genast att känna er som hemma. Stallet av spelbara karaktärer har utökats med en handfull nya, däribland Ryu Hayabusa från Ninja Gaiden, och innefattar nu hela 22 st. Utöver de helt nya karaktärerna har även de klassiska figurerna, som den konstant fulla Brad Wong och den gigantiska fribrottaren Bass, fått en rad nya attacker som måste läras in om du vill bli en mästare i DoA4.

För det krävs mer än ivrigt tryckande på handkontrollens alla knappar för att bli framgångsrik i DoA4. Spelet är nämligen betydligt mer taktiskt än vad många säkerligen tror. Självklart kan du vinna någon enstaka match utan att riktigt ha kontroll över vad du gör, men i det långa loppet är en sådan spelare en lätt måltavla. Vill du vara framgångsrik måste du lära dig karaktärerna, alltså inte bara den eller de du vill spela med utan även de andra så att kan förutse deras attacker. Sedan måste du lära dig att utföra de livsviktiga kontraattackerna som kräver både kunskap och framförallt timing. Utöver detta är det också viktigt att lära sig att utnyttja de olika miljöernas egenskaper. Till skillnad mot spel som Tekken och Soul Calibur där miljöerna inte är mer än fina skådeplatser så är de i DoA4 ett vapen i sig och något som du måste lära dig att utnyttja. Som exempel kan nämnas en bana där striden tar sin början uppe på en hängbro. Lyckas du slå, sparka eller kasta ner din motståndare från denna kommer de att störta handlöst ner mot ett grund vattendrag och orsaka än mer skada medan du på ett långt smidigare sätt tar dig ner utan att förlora ett uns av hälsa. Användandet av miljöerna ger DoA4 en extra dimension som saknas i många andra beat ’em ups och hjälper till att höja det över mängden.