#The Darkness II är att vänta till Windows, Xbox 360 och Playstation 3 under årets höst, meddelar #2K Games idag. Denna gång står dock inte svenska #Starbreeze Studios för utvecklingen, utan istället #Digital Extremes som tidigare arbetat på bland annat flerspelarkomponenten i #Bioshock 2 samt bistått #Epic vid utvecklandet av olika Unreal-titlar. Detta ryktades redan i slutet av juli, så för trogna FZ-läsare kommer inte detta som en blixt från en klar himmel.

I The Darkness II tar du åter rollen som Jackie Estacado, nu Don över Franchetti-familjen, som med hjälp av den hiskeligt onda kraften "The Darkness" tar dig an fiender med såväl diverse onda tentakelförmågor som vanliga skjutvapen. Uppföljaren utspelar sig två år efter händelserna i originalet när den onda kraften än en gång försöker ta kontroll över Jackie, efter att han i originalet väckte mörkret till liv och lät det växa efter att hans flickvän förlorat sitt liv i händerna på maffian. Spelserien bygger som bekant på Top Cows serietidning med samma namn.

– Ibland är det där susande ljudet du hör seriefans som kollektivt håller andan. Så ofta besvikna när en favoritkaraktär föder en skräpfilm eller spel, vilket innebär att vi fans förväntar oss det värsta. Och, ibland får vi det. Men inte med The Darkness II. Ja, kalla mig partisk, men den här andra installationen av Jackie Estacados episka saga är - utifrån min ödmjuka uppfattning - ett av de mest brutalt coola spelen jag någonsin spelat, säger Marc Silvestri, CEO på Top Cow Productions och en av skaparna av The Darkness-serien.

#The Darkness utvecklades som sagt av Starbreeze och sålde över en miljon upplagor.