Den evigt långhårige John Romero (utöver ett korthårigt sidospår) är evigt känd för #Doom, #Wolfenstein 3D och #Quake, men också evigt utskrattad för #Daikatana. Nu har den numera 43-åriga speldesignern vänt hardcore-publiken ryggen och siktar in sig på Facebook.

– Vi har tillfredsställt hardcore-spelarna i årtionden. Nu är det dags för resten av världen. Vår möjlighet är att lära resten av världen att spela spel, berättar Romero förVenturebeat.

Målet ska han uppnå med sina kollegor på Loot Drop, en utvecklare som fokuserar på att släppa spel på flertalet sociala plattformar. Och helt ny är Romero verkligen inte i gemet. Han har redan lyckats nå stora framgångar med Facebook-spelet Ravenwood Fair, som spelas av 10 miljoner användare varje månad.

Så nu vet vi hur det går för en av grundarna av id Software. Bara i år planerar han att släppa fyra spel, vilka torde skilja sig en del från hans, mer än klassiska, FPS.