Epic påstår att vi tar den visuella festen i #Gears of War 3 för givet. Samtidigt menar utvecklarna att de för en svår kamp när de kämpar mot spelarnas minnen av det första #Gears of War.

– Det var ett av våra största problem när vi gick från Gears 1 till #Gears 2. Ditt minne överträffar verkligheten, hävdar producenten Rod Fergusson i en intervju med Eurogamer.

När originalet släpptes 2006 var det ett praktfullt stilexempel på hur vackra spelen kunde se ut till HD-konsolerna. Men var det så snyggt som vi minns det?

– Med Gears 2 tävlade vi med minnena av Gears 1. Det gick så långt att jag, på ett recensions-event i San Francisco, föreslog att vi skulle ställa upp det första spelet så att pressen kunde spela och konstatera att det inte var så snyggt som i deras minnen. De sade: "Åh, det ser ungefär ut som Gears 1". Och jag: "Verkligen? Nej, det gör det inte alls. Du minns det som snyggare än vad det verkligen var". Vi tävlade inte bara mot våra konkurrenter utan också minnena vi hade skapat.

Inför trean kämpar Epic med samma problem men också ett hårdare spellandskap. Fem år efter att originalet släpptes har grafikkampen hårdnat rejält på Xbox 360. Men Ferguson är säker på att Gears 3, precis som föregångarna, kommer att sätta en ny standard.

– Det är sant; andra har minskat vårt försprång. Vi låg långt före när Gears 1 släpptes. Men många har närmat sig och det är flera som slåss om att ha det snyggaste spelet. Men vi fortsätter att pressa boxen och vad HD-kvalitet verkligen innebär.

Tror du att ditt minne sviker dig? Kika på de tre filmerna nedan i tur och ordning och jämför själv.

[video=578]

[video=2591]

[video=7337]