Guild Wars 2 får en helt ny ras. De kattliknande Charr gillar långa promenader, hemmakvällar vid brasan, skjutvapen och landminor. FZ pratar med utvecklarna och visar en ny film.

Charr, #Guild Wars 2:s nyaste spelbara ras, påminner vid en första anblick lite om en Tauren stulen från #World of Warcraft. Men om man tittar närmare eller läser på lite så inser man att Charr i själva verket är jättestora kattmänniskor som av någon anledning har stora horn. Varför? För att det ser coolt ut såklart!

Rasen drevs ut ur landet Ascalon och har sedan dess krigat mot människorna i århundraden. Men människornas gudar och teknologi har hållit dem stången utan problem, tills de slutligen lyckades invadera. Nu styr de i Ascalon men är omgivna av fiender som spökhorden Foefire och Flame Legion i norr. Men den största faran kommer från den urgamla draken Kralkatorrik. Han har splittrat själva landet bara genom att flyga över det (vänta, har vi hört det förut?), och hans undersåtar gör sitt bästa för att utrota dessa stolta katter. Vilket de förstås inte tänker ta stillatigande.

Charr – en blandning av romare, teknik-skills och vapenexpertis.

– Det var de som invaderade och bröt sig igenom Ascalons mäktiga mur, säger Jeff Grubb, författare och lore-ansvarig för Guild Wars 2. Men sedan ägde The Searing rum, en gigantisk katastrof som förödde landet och tvingade krigarna att fly. Nu är det 250 år senare, och de två sidorna är fortfarande fiender. Men nu har ett vapenstillestånd inträtt. Båda sidor har många andra fiender och måste sluta slåss med varandra länge nog för att kunna ta sig an dem istället.

– Charr är stora tvåbenta kattdjur med horn. De är kraftfulla, allätare som lutar åt köttätare och de har en militär kultur. Alla är med i en legion från födseln. Och de är också en väldigt teknologiskt avancerad kultur. De leddes en gång av shamaner som dyrkade falska gudar. Nu har de avsatt dessa schamaner och står på egna ben.

Hitech-romare?

Jeff fortsätter berätta om Charrs särdrag:

– De är bra på teknologi, urverksmekanismer och sprängämnen. Du ser mycket mer skjutvapen, gevär, pistoler, minor. Om du tänker dig romarriket med mer avancerad teknologi så är du rätt nära hur deras samhälle är organiserat.

Internet-katten Pinky ser ut att få konkurrens i fråga om hårdhet.

Det låter ju rätt intressant, frågan är förstås hur det här påverkar spelupplevelsen.

– Alla är med i en legion, säger Grubb, Som unge går du med i en Fahrar, som är ungefär som ett dagis med vapen. Eller kombinerat med militärtjänst. Det här är din familj, dina vänner, de du kommer att tillbringa resten av ditt liv med. Legionen är en del av din personliga story. Du väljer vilken du är med i när du skapar karaktären, och alla har olika stilar och styrkor. Blood Legion är väldigt rakt på sak, slåss i närstrid. Ash Legion är smygande och listiga. Och Iron Legion är väldigt tekniskt avancerad, de föredrar att skjuta dig på håll nästan innnan du kan se dem. Och storyn i början hänger på vilken legion du väljer att tillhöra, precis som människornas klasser gör.

Och eftersom jag vill veta mer om hur det är att spela Charr, och vad som gör dem unika, frågar jag även John Peters, speldesigner, om hur de tänkt åstadkomma detta:

– Vi försöker se till att varje ras kan spela som vilket yrke som helst. Sedan ger vi dem ras-specifika färdigheter som gör dem unika, så att Charr känns som Charr. De har till exempel ett stridsvrål som gör dem och deras allierade starka. De har också teknologi som en splittermina som de kan använda. Om du spelar som människokrigare har du kanske inte minor, men som Charrkrigare har du det. Det är en gradvis övergång, men varje ras har sin egen stil.

Vackra landskap utan månadskostnad.

Innan jag slutar plåga utvecklarna med frågor måste jag förstås fråga dem båda, även om jag redan vet svaret: Kommer Guild Wars 2 att fortsätta vara gratis att spela när du väl köpt det? Jeff och John svarar direkt i kör:

– Ingen månadsavgift!

John förklarar lite mer detaljerat:

– Vi kommer att ha mikrotransaktioner, som vi testar i ”gamla” #Guild Wars. Och sedan tar vi erfarenheten därifrån vidare till det andra spelet. Vi gillar inte onda grejor, vi vill sälja sådant som spelarna vill ha men inte verkligen behöver. Spelare ska inte kunna köpa sig mäktiga i en butik.

Det verkar onekligen som om Guild Wars 2 kommer att bli en värdig uppföljare, och förhoppningsvis ännu en mäktig och unik upplevelse för MMORPG-fansen. Om du är ett av dem, håll ögonen på dessa sidor för mer information om spelet.

gammal artikel? 26/08 Vi gillar inte onda grejor, låter som en sund tanke! 13/03 BTW, bra intervju, var den FZ exclusiv? och bild 3 till 6 under artikeln är fortfarande inte GW2 utan GW1 22/04 haha Du har iaf valet att spela det som ett singleplayer RPG (är ju trots allt en engångs kostnad), dvs koncentrera dig på Personal Story och Utforskning och skippa PvP, titel jagandet, Elite Dungeons, Crafting etc så behöver det inte äta upp all din... 22/04 Nja utseendemässigt så har de sagt att Sylvari blir total remoddade från de första bliderna som visats, sen är de ju faktiskt ganska annorlunda från alver på flera sätt, tex yngsta rasen i spelet, är växt-varelser med en collectivt sinne/minne, lyssna... 22/04 Har vart så anti allt mmo-spam sedan wow, även om detta bara är ännu en i raden så ser faktiskt GW2 så sjukt bra ut + att de har fin erfarenhet från tidigare, hoppas det inte blir för bra för då måste jag bita mig fast i mmo-träsket igen 22/04 De kommer göras om såsom jag förstått så det är nog inget man behöver oroa sig för. 21/04 Jag tycker det är kul att de gör raserna lite mer egna och inte kör på mall 1a, karbonkopia från Tolkien som många andra gör. Fast alverna (Sylvari) i spelet verkar ju vara lika fjompiga trädkramare som i alla andra spel förstås. 21/04 Äntligen en anledning att äta Whiskas utan att se konstig ut! 21/04 Verkar vara ganska mycket steampunk över Charr. Gillar steampunk :D Detta ska införskaffas och lira. Trött på att betala månadsavgifter för mmorpgs och de sedvanliga "gratis" mmo's som finns är ju ofta ganska skräpiga. 21/04
Skicka en rättelse