TimeShift är ett sci-fi-actionspel med tidsmanipulation i centrum. Du är en namnlös forskare som arbetat på en dräkt som låter användaren vrida och vända på tiden efter behag. Tyvärr jobbar din surskalliga kollega Krone på en egen dräkt och åker tillbaka i tiden för att ta över världen. Istället för att vara en häftig snubbe och åka tillbaka i tiden och döda surgubbens morsa innan Krone ens var påtänkt, hamnar du i en dystopisk storstad där Krone redan härskar över storbildsteveapparaterna på torgen och en egen armé med skjutgalna soldater. Det är bara att sluta sucka och börja skjuta.

Följ med om du vill leva!

Detta är ett av de snyggare spelen till Xbox 360 just nu. Snygga texturer, detaljerade miljöer och riktigt häftiga effekter. Tyvärr finns skönhetsmissar såsom fula karaktärer och varierande kvalité på texturerna. Datorkaraktärerna erbjuder inte mycket till ögongodis med sina grovhuggna ansiktsdrag och nästan enfärgade kläder. Ljudet håller märkvärdigt bra kvalité med skakande ljudeffekter och något så ovanligt som elgitarrer i bakgrundsmusiken. Röstskådespelarna visar inga större färdigheter, med de gör sitt jobb godkänt utan att sticka ut vare sig bra eller dåligt.

Det som Saber verkligen har lyckats med är den viktigaste komponenten: actionmomenten. Även om vapnen till största del följer standarden med pistol, hagelbraka och automatgevär fungerar de tillfredsställande under striderna. AI:n kan egentligen bara bete sig på två olika sätt: springa mot dig eller stå kvar och skjuta på dig på avstånd, men det spelar ingen roll när du aktiverar slowmotion-krafterna och glider över slagfältet, cirklar runt fienden och skjuter vapnen ur händerna på dem innan du ger dem kolven i huvudet innan de ens fattat var du är. De tre tidskrafterna - sakta ner, stanna eller spola tillbaka tiden - har alla sina användningsområden. Om en fiende lyckas fästa en granat på dig i sann Halo-stil spolar du bara tillbaka tiden, ser hur granaten åker tillbaka till fienden som kastade den och exploderar i hans hand samtidigt som du hånskrattar hystersikt.

Till skillnad ifrån The Darkness, där dina motståndare aldrig verkade förstå att du hade tentakler som kom ut ur ryggen på dig och att du kontrollerade halva helvetets demoner, är fienden i TimeShift rädda för dig när du väl visat att du kan peppra dussintalet knäskålar innan de ens hinner säga ”rabarberpaj”. Det ger mer inlevelse till striden att dina motståndare kan bekräfta dina färdigheter, samtidigt som det höjer din självkänslas "bad ass"-nivå med ett par hundra.

Tyvärr är striderna också spelets starkaste sida. Med jämna mellanrum utsätts du för pussel som att gå över elektriskt vatten, ta dig förbi dödliga laserstrålar eller bara ett enkelt fysikpussel som i Half-Life 2. Problemet är att samma pussel upprepas lite för många gånger, och nästan alla löser sig genom att använda stoppa tiden-kraften. Handling är så gott som helt frånvarande. Tyckte du att Gears of War saknade substans i sin handling? TimeShift är mycket värre med fullständigt oförklarliga videosekvenser som förklarar allt mellan teorin bakom tidsresor samt funktioner till din dräkt du redan visste om. Inget som för handling framåt, inget som förklarar vilken motståndsrörelsen är du kämpar med nästan hela spelet eller vem i helsicke huvudpersonen egentligen är.

Tiden går långsamt när man har roligt

Online ändrar TimeShift karaktär och går från ett godkänt fps till ett av de mest variationsrika flerspelarlägena du kan få på Xbox Live. När F.E.A.R. helt enkelt lät en person i taget bestämma när det skulle bli slowmotion låter TimeShift alla göra det, samtidigt. Alla spelare är utrustade med tidsgranater som ger ifrån sig en area där tiden går långsammare när de kastas. Tvärtemot enspelarläget är det sällan bra att befinna sig i det långsamma området då du både rör dig och skjuter långsammare. Lite tafatt när det bara handlar om tvåmansstrider, men ju fler spelare, desto mer hektiskt då taktiken spelar större roll. Paralysera en fiende med tidsgranater samtidigt som du ger kulor till den andra? Eller varför inte kasta en tidsgranat på dig själv när din motspelare skjuter en raket mot dig, se hur den går långsammare samtidigt som du helt sonika hoppar över raketen och ger salvor i skallen på motspelaren? Lägg därtill möjligheten att ändra allt ifrån standardliv, hur snabbt du regenererar hälsa till möjligheten att hoppa och hur snabbt du kan röra dig. Den ena matchen kan kännas som Call of Duty medan den andra som Quake III. Tyvärr råkar spelet lida av för lite spelare online, men det är knappast spelets fel.

I dåtiden går ingen säker!

Vad som skadar TimeShift är dess ytlighet och variationsfattigdom. Då striderna både offline som online är i toppklass är allt annat mediokert. Designen både plaigerar och kopierar, och vägrar låta spelet skapa sig en egen identitet. När du väl har tröttnat på striderna har du tröttnat på hela spelet. Det finns ingen handling som engagerar eller en orginalitet som får dig att vilja ta upp det igen. För de som tycker att Halo är monotont och The Orange Box för djupt fyller TimeShift det fps-tomrum som uppstår. För oss alla andra är det ett actionspel som levererar just action, men inget annat.