Sin vana trogen är kaliforniska speljätten #Blizzard Entertainment extremt förtegen om de flesta av sina pågående projekt. Vill du veta mer om det kommande mmo:t med arbetsnamnet #Titan, nästa #Starcraft II- eller World of Warcraft-expansion? Synd. Blizzards standardsvar lyder nämligen någonting i stil med: ”Finns i sjön!” Gällande den efterlängtade monsterslakten #Diablo III har man dock tagit bladet från munnen. Vi ringde upp företagets Leonard Boyarsky för att snacka följeslagare, releasedatum och allt däremellan. Så här gick det.

FZ: Jag lyssnade på Jay Wilsons Diablo III-presentation på Gamescom-mässan i Tyskland förra året. Där snackade han bland annat om följeslagare och handelsmän som utvecklas i takt med spelaren. Vad har hänt med dessa inslag sedan dess?

Boyarsky: Jag vet inte riktigt vad Jay Wilson pratade om där, så jag kan inte uttala mig om vad som förändrats sedan... när var Gamescom?

Blizzards PR, okänt namn: Augusti förra året. Det var ett tag sedan.

Demonjägaren får det svettigt både med och utan tempelriddare som sällskap.

Boyarsky: Just det. Så jag kan inte riktigt uttala mig om vad som förändrats sedan augusti förra året. Men jag pratar gärna om följeslagare. Den stora grejen med dem är att de tillför massor av valmöjligheter för spelaren. De har alla olika förmågor som man kan välja mellan, de kan bära olika sorters vapen, ringar och amuletter. Dessutom har de olika personligheter och vi har lagt stor fokus på deras bakgrundshistorier – alla deras dialoger är gjorda av röstskådespelare och vi har lagt ned massor av arbete på att få dem att låta levande. Det finns en tjuv, en tempelriddare och en besvärjerska och de har alla sina distinkta personligheter.

FZ: Vilka är de här följeslagarna på ett mer personligt plan då?

Boyarsky: Tjuven kommer från Kingsport. Han är vanärad och har blivit utsparkad ur tjuvarnas gille. Han är en riktig tjuv i både själ och hjärta. Hans namn är Lyndon och han fungerar som en klassisk dps-karaktär som gör skada från avstånd. Riddaren heter Kormac och är lite av spelets Navy SEAL-kille. Han är medlem i tempelriddarorden som letar efter några heliga skriftrullar som stals av ärkebiskop Lazarus redan i #Diablo I. Han är duktig på att absorbera skada. Sedan har vi besvärjerskan – Eirena – vars förflutna är höljt i dunkel. Hon följer en mystisk figur som kallas Profeten och är duktig på att kontrollera fiendegrupper.

FZ: På vilket sätt kommer vi att kunna utforska deras historier?

Boyarsky: Det första som händer när man träffar dem är att man får spela igenom en kort sekvens som förklarar deras roller i världen. Sedan är det upp till dig om du vill gräva djupare i deras berättelser med sidouppdrag och så. De småpratar också medan ni springer omkring.

FZ: Så kallade hirelings fyllde en liknande funktion i #Diablo II. Det verkar inte som att det hänt särskilt mycket sedan dess?

Boyarsky: Jag skulle vilja lyfta fram två saker. Dels så tycker jag att de är mycket mer distinkta karaktärer än tidigare. Vi har som sagt lagt ned mycket kraft på att utveckla dina följeslagares personligheter. Vi vill att spelare ska använda dem lika mycket för deras personligheter som för deras förmågor. Så det finns den aspekten av det hela, någonting som inte fanns i Diablo II, men det finns också ett helt annat mått av spelarkontroll – någonting som heller inte fanns i tvåan.

Lyndon, Kormac och Eirena – tre trogna kompanjoner som kommer göra livet något mindre jävligt.

FZ: Jay Wilson har i en intervju med New York Times sagt att ni befinner er i slutfasen med utvecklingen av Diablo III. Håller du med honom?

Boyarsky: Det går riktigt bra. Vår standardreplik är att vi skeppar spelet när det är redo att ta sig ut genom dörren.

FZ: Du har tröttnat på den här sortens frågor, va?

Boyarsky: [Skratt]

FZ: Tack för att du tog dig tid, Leonard!

Boyarsky: Tack själv!