Det gångna året har DRM varit ordet på allas läppar. Vissa spelföretag har försett sina produkter med kontroversiella kopieringsskydd för att försöka minska piratkopieringen - [n=29743 med varierad framgång]...

När #Relic Entertainment inom kort släpper #Warhammer 40,000: Dawn of War II går de rakt motsatt väg. Istället för kontroversiella skydd försöker man locka köpare med regelbundna släpp av nytt gratisinnehåll. Chefdesignern Jonny Ebbert förklarar i en intervju med Strategy Informer hur man resonerar.

We want to give out steady doses of free downloadable content because we believe in rewarding people who buy the game and the reason we don´t like DRM solutions is because they punish the innocent and they have to jump through all these hoops. We don´t want to do that so we´re going with the approach that Valve pioneered to just reward the people who actually bought the game with cool stuff. Free downloadable, regularly accessible stuff that enhances the game and then that´s an incentive for the people who didn´t buy the game to buy it.

Ett annat företag som anammat principen om att bra innehåll och många uppdateringar är effektivare än kopieringsskydd är #Stardock, som släppte Galactic Civilizations utan kopieringsskydd.

Dawn of War II släpps under årets första kvartal. En multiplayerbeta [n=30447 dyker upp den 23 februari].