Keita Takahashi är mest känd för Katamari-spelen och i dag släpps hans nya verk #Noby Noby Boy på Playstation Network. Han har tidigare [n=31489 sagt] att spelet inte kan uttryckas med ord och i en intervju med Wired berättar han lite mer om hur det kom till. Han säger att han hade varken försäljning eller marknadsföring i åtanke när han kom på idén; inte heller var det något annat spel som inspirerade. Faktum är att Takahashi enligt egen utsago egentligen inte gillar några spel alls - i stället kollar han på trailers för kommande spel.

I Noby Noby Boys fall var det mer specifikt kameraarbetet i en trailer för #DiRT - som han aldrig spelat - som inspirerade. Att det senaste spelet är Playstation 3-exklusivt förklarar han dels med att det är riskabelt med multiplattformssläpp av udda titlar, dels att PS3-kontrollens symmetriska placering av de analoga spakarna passar bra för spelets gameplay. Han förklarar också varför han slutade vara involverad i Katamari-spelen:

När du helt glömmer bort lusten att göra något nytt så är det inte bra för dig som skapare - eller ens som person.

I ett inlägg på Playstation-bloggen nämner Takahashi att ett spel som han faktiskt älskar är ett annat färskt PSN-släpp - #Flower: "Det är det mest intressanta spelet jag någonsin spelet på PS3." Han nämner också att det i Noby Noby Boy är möjligt att skicka meddelanden till andra spelare inuti i spelet, och att meddelandena visas på ens Boy. Vi får också ta del av en video som är tänkt att förklara lite mer vad det hela handlar om:

<object classid="clsid:D27CDB6E-AE6D-11cf-96B8-444553540000" width="437" height="265" id="viddler"><param name="movie" value="http://www.viddler.com/simple_on_site/53d360f9"></param><param name="allowScriptAccess" value="always"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.viddler.com/simple_on_site/53d360f9" width="437" height="265" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" wmode="transparent" name="viddler"></embed></object>