Det är ett relativt litet men väldigt sammansvetsat gäng som möter oss när svenska spelutvecklaren Grin tillsammans med sin förläggare Ubisoft bjudit in till visning av sitt senaste spel. Utvecklarna har hittat ett hem i Hitech Building, den mittersta av hötorgsskraporna i centrala Stockholm och det är där man den senaste tiden jobbat hårt men tyst med spelet Ghost Recon: Advanced Warfighter. Det är det senaste i serien som bär thrillerförfattaren Tom Clancys namn.

Det märks av de nyfikna, uppsluppna blickarna vi får av kodare, grafiker och testare att representanter från media inte är en vanlig syn på kontoret. Nervositeten nu när locket lyfts på den senaste skapelsen, den första på fyra år, är så påtaglig att det kändes som om jag kunde råka sätta den i halsen om jag öppnade munnen. Men efter att själv ha testat spelet och pratat med Bo Andersson, som är en av företagets grundare, vill jag på något sätt bara klappa allihop på huvudet och viska åt dem att de inte behöver vara oroliga. Jag ska strax förklara varför.

Men först, begynnelsen

Grin grundades 1997 av bröderna Bo och Ulf Andersson. Bo leder nuförtiden utvecklingen medan Ulf har jobbet som game designer. Och det märks att båda två både brinner för spel och har höga krav på vilka de anställer, samtidigt som de inte springer omkring i dyra kostymer i korridorerna och leker viktiga. Grin har enligt egen uppgift 30 anställda utvecklare, vilket gör dem till en liten studio för att ta hand om ett så här stort projekt.

Jag frågar Bo hur det egentligen kommer sig att lilla Grin kan göra ett spel som detta, som ska kunna konkurrera med spel från till exempel DICE med 150 anställda.

- Vi är väl helt enkelt effektivare, säger han och skrattar hjärtligt.

Det kan tyckas att Tom Clancy är en riktigt produktiv liten gynnare, listan på spel som bär mannens namn kan göras så lång att den hade givit en giraff mindervärdeskomplex, men ska sanningen fram är Clancy sannolikt själv inte särskilt involverad nuförtiden. Sant är i alla fall att Ghost Recon är den första titel som inte baseras på en av Clancys böcker. Ghost Recon: Advanced Warfighter är dessutom den första titel med Clancys namn som Ubisoft, vilka till stor del lever på Clancy-serien, väljer att anförtro en extern utvecklare. Jag frågar Bo hur han kände när Ubisoft hörde av sig.

- Äntligen får vi göra rätt för oss, svarar han och fyrar av ett självsäkert leende.

Plattformar för alla?

Lösningen som förläggaren Ubisoft har valt för att släppa spelet på olika plattformar är inte riktigt den vi är van vid. Xbox 360-versionens kampanj lade man på egna studion Ubisoft Paris medan multiplayerdelen togs om hand av Ubisoft-ägda Red Storm Entertainment. Xbox-versionen däremot hamnade hos Ubisoft Shanghai, PS2-versionen hos Paris-studion och så pc-versionen hos svenska Grin. Vilken röra.

Handlingen är i stora drag densamma på alla plattformar – den amerikanske presidenten och den kanadensiske premiärministern är på ett stormöte i Mexico City när mötet blir attackerat av terrorister som dödar premiärministern. Som kapten Scott Mitchell har du ett team på tre stycken ghosts att tillgå för att på 48 timmar frita presidenten och förgöra upprorsmakarna. Men där kan man nästan säga att likheterna upphör.

Mexico City är en av världens största städer och det ställer förstås krav på det spel som utspelar sig däri. Varje studio har på egen hand fått utveckla sina miljöer utifrån de möjligheter deras respektive plattform medför och Xbox 360-versionen har fått mycket positiv kritik för de stora och realistiska miljöerna.

- Vår version av staden är tre gånger större än Xbox 360-versionen, säger Bo självsäkert.

Vi pratar om vad han tycker det finns för fördelar med att dela upp utvecklingen så här och han utbrister:

- Grejen är att nu kan jag ha roligt med Ghost Recon både på Xbox 360 och pc, för det är två helt olika spel.

Läs mer om hur co-op-delen av spelet ser ut och hur Grin jobbat för att stödja fysikprocessorer från AGEIA i spelet på nästa sida.