Om en månad är det dags att gå till väders med ett nytt Flight Simulator. Skrivbordsflygare kan se fram mot nya uppdrag, fler plan och krispig grafik. FZ har provflugit en tidig version.

Spel är ett område där saker och ting utvecklas i rasande takt. Därmed inte sagt att allt är nytt; populära spel tenderar att bli långlivade serier, där uppföljarna i varierad grad anknyter till originalet. Den första upplagan av Microsofts Flight Simulator-serie dök upp under tidigt åttiotal och likheterna med nyare instanser får sägas vara mikroskopiska, även om grundidén inte förändrats - du är fortfarande pilot på civila flygplan och helikoptrar. Men det höga utveckingstempot gör att vi förväntar oss nyheter, främst grafiska, också i denna traditionstrogna serie.

Världens vackraste fågelperspektiv

Flight Simulator X är seriens tionde del och med ett nytt Windows och DirectX bakom knuten väntar massiva utseendeförbättringar. Den betaversion vi testat är förstås inte färdigutvecklad men vi kan fastslå att grafiken är fantastisk och att många flygentusiaster kommer köpa nytt, svindyrt grafikkort. Estetisk prakt kostar prestanda och FSX, som spelet brukar förkortas, kommer sätta hårdvaran på svåra prov om du vill skyffla upp reglagen. Då får du emellertid njuta av undersköna landskap och en levande värld, fylld av djurliv och mänsklig aktivitet (främst synligt på flygplatserna, där rörliga fordon och plan förekommer i riklig mängd). Natur och landskap tar också de stora kliv framåt från tidigare: berg, dalar och vattendrag är vackra också med grafikinställningar i mellanskiktet, vägar baseras på verkligheten, städer (bland annat Stockholm) och flygplatser har ökad detaljrikedom, och så vidare. Jag sätter ett stort frågetecken för om de minimumkrav som råder i dagsläget (se högerspalten) kommer räcka för att nå acceptabel uppdateringsfrekvens. Å andra sidan flyter denna betaupplaga bättre än den drygt månadsgamla demoversionen, så slutarbetet har uppenbarligen handlat om optimering.

Vid sidan av grafiken flaggar Microsoft för två andra stora nyheter: gott om nya uppdrag och fler möjligheter i multiplayer. Exakt vad du kan göra beror på vilken version du köper. Standard Edition innehåller 18 plan, 40 högupplösta flygplatser, drygt 30 uppdrag och 28 detaljerade städer, medan Deluxe-varianten är mer av allt, plus en modern cockpit och möjligheten att kontrollera trafiken från ett flygledartorn. Uppdragen är indelade i fyra svårighetsgrader, där noviser lämpligen börjar med de drygt tio träningsdelarna. Dessa ger grundläggande kunskap inom områden som jetflygplan, navigation och helikopterflygning. Själva uppdragens mål varierar kraftigt, inte minst beroende på vad du flyger. I de enklare underlättas flygningen av en pratglad hjälpröst och riktningsvisare (som kan stängas av om du vill öka svårighetsgraden). De senare bjuder utmaningar som instrumentflygning, busväder och en motor som plötsligt kastar in handduken tätt över vassa bergstoppar.

Större, vackrare - och bättre?

Flight Simulator X kommer sälja på gångna meriter snarare än nytänk. Och det är helt rätt, varför förändra något som uppenbarligen fungerar utmärkt? Anhängarna kommer alltså känna igen sig i den erkänt sköna flygkänslan, samtidigt som nyheterna - varierade uppdrag, större onlinemöjligheter och, kanske främst, den urläckra grafiken - motiverar den nya versionens existens. Priserna ser ut att bli riktigt svettiga - cirka 600 kronor för standardversionen och 750 för den utökade - men slantarna ger med all sannolikhet många, många timmars förstklassigt skrivbordsflygning. Definitivt besked får vi när den färdiga versionen dyker upp i mitten av oktober.

Skicka en rättelse