I februari i år släpptes den bästa Star Wars-strategin, och det bästa Star Wars-spelet på länge till PC. Det behövdes kunnigt folk från det nu mer nedlagda Westwood Studios för att koda skapelsen, och visst blev resultatet bra; av FZ fick det betyget fyra av fem.

Det är nästan helt naturligt att populära spel föder uppföljare och expansioner. Empire at Wars succé har givit upphov till den snart aktuella expansionen Forces of Corruption, som kommer att släppas i oktober månad. Utvecklandet sker i vanlig ordning av de gamla Westwood-kodarna på Petroglyph.

Många nyheter

Precis vad man kan förvänta så innehåller tillägget Forces of Corruption en del trevliga nyheter. Den största nyskapelsen är utan tvekan den helt nya spelbara kriminella organisationen Zann Consortium. Ledare över Zann Consortium är en stygg herre vid namn Tyber Zann. Vid hans sida står hans lojale, örnliknande polare Urai Fen, som troget följer med sin ledare överallt. Väljer du att spela med Zann bakom rodret bjuds du på en annorlunda upplevelse och en spelstil helt olik den som rebeller och imperiearméer möter.

Målet för de nya skurkarna är precis som för Imperiet och rebellerna att ta över galaxen, men med en annan twist. Zanns nemesis är den fete Jabba the Hutt, och förutom att härska över galaxen, är hans andra stora dröm att ta kol på Jabba. Medan Imperiet använder sin numerära överlägsenhet och rebeller sin list får Zann istället köra med lite fulare spel. Du har en grundplanet som du har direkt kontroll över, men med utsända agenter kan du till exempel tjäna ihop dina pengar med utpressning och mutor. Genom att göra planeter korrupta kan du obehindrat flyga förbi med dina rymdflottor utan att bli angripen av fienden.

Force of Corruption bjuder inte bara på långhåriga och örnlika skurkar utan även en del nyheter för rebellerna och Imperiet. Med nya B-wings kan rebellerna slå lite hårdare mot lite större skepp och rymdstationer. En annan skeppstyp som utlovas, men som dock inte fanns med på den förhandsversion jag testade, är de gigantiska Mon Calamari-kryssarna som är rebellernas svar på Imperiets enorma stjärnkryssare. Imperiet får också en hel uppsjö med nya leksaker och mäktigaste av dem alla är Dödsstjärnan nummer två. Den är spelets mäktigaste vapen och är kapabel att förinta hela planeter, därtill även installationer och större skepp.

Förutom de nya enheterna introduceras 13 nya planeter, däribland de mer kända Mustafar och Mandalore. Andra nyskapelser är: bombardemang från skepp i omloppsbana, förbättrade basbyggarmöjligheter, snyggare texturer, större banor plus mycket, mycket annat trevligt. Något som gör mig evigt tacksam är vi slipper de i mitt tycke tråkiga enheterna från den nyare trilogin. Förmodligen, inte förhoppningsvis, dyker det dock upp en expansion i framtiden som slänger in dessa och allt vad det innebär.

Sammanfattning

I det stora hela är jag mycket nöjd med de intryck som Star Wars Empire at War: Forces of Corruption gett mig. Det största välkomnandet ger jag till den nya spelbara falangen som låter oss härska och styra galaxen på ett helt nytt sätt. De nya enheterna är också något jag bemöter med stor glädje. Som den store Star Wars-nörd jag är så har jag stora förhoppningar på vad den fullständiga produkten kommer att erbjuda.

Testburk:

Intel Core 2 Duo E6700, Asus 7950GX2 1 GB, 2 GB RAM, Windows XP (SP2).

Skicka en rättelse