Starbreeze är inte några nykomlingar, men det tog ett antal år av mediokra spel innan de för två år sedan till slut grävde guld med The Chronicles of Riddick. FZ blev inbjudna till det Uppsalabaserade företaget för att pröva på deras nya spel The Darkness som visade sig ha potential att bli något riktigt stort.

Det var svårt att inte se entusiasmen hos Starbreeze när de på sitt kontor i Uppsala fick chansen att visa upp The Darkness för den svenska pressen. Det är deras första projekt efter det kritikerrosade The Chronicles of Riddick som inte bara var ett av de bästa spelen som släppts till Xbox utan även titeln som visade att bara för att ett spel bygger på en välkänd licens så behöver det inte vara dåligt. Därför är det kanske inte så underligt att även Uppsalaföretagets nästa projekt involverar ett traditionsstarkt varumärke.

Top Cows serietidning The Darkness är det som ska föras över till TV-spelsvärlden den här gången. För de av er som inte haft nöjet att läsa serien så handlar den kortfattat om yrkesmördaren Jackie Estacado som på sin 21-årsdag inte bara upptäcker att hans adoptivfarbror, maffiabossen Frankie, försöker döda honom utan också att han blivit besatt av The Darkness. Med sin nyfunna kraft ger sig nu ut på en vildsint jakt efter hämnd.

Våldsamt i en värld utan godhet

Det här är alltså inte den typiska hjälten i spandex som räddar världen utan snarare handlar det om en i grunden elak person som kämpar mot en ännu större ondska. Det goda saknas nästan helt vilket också genomsyrar spelets dystra miljöer där mörkret, precis som i The Chronicles of Riddick, spelar en mycket stor roll. Jackies krafter föds nämligen ur mörkret, det är där de får sin kraft och för att vår antihjälte ska kunna utnyttja dem till fullo måste han se till att röra sig i dunkla områden och om sådana inte finns, skapa dem.

Efter att själv ha fått pröva på The Darkness råder det ingen som helst tvekan om att Starbreeze utvecklar ett mycket våldsamt actionspel som förmodligen bör hållas en bit ifrån barn under 15 år. Visst finns det vissa smygelement precis som i Riddick, men i grund och botten handlar det om att stoppa dina fiender innan de stoppar dig. Det betyder dock inte att spelet ska kategoriseras som hjärndött. Starbreeze har som mål om att skapa ett linjärt och storydrivet spel där våldet inte ska kännas så meningslöst som annars lätt kan vara fallet.

Till sin hjälp har de serietidningens förlag Top Cow som hela tiden måste godkänna det Starbreeze gör. Även Paul Jenkins, som skrivit många av seriens historier, hjälper till med det ambitiösa storyarbetet som enligt Starbreeze själva innefattar inte mindre än 10 000 rader dialog som levereras av ett antal mer eller mindre kända skådisar. Bland annat återfinner vi Oz-skådisen Kirk Acevedo som Jackie, den tidigare Faith No More-sångaren Mike Patton med rösten till The Darkness och Lauren Ambrose från Six Feet Under som lånar ut sin röst till Jackies kärleksintresse.

Tentakler och svarta hål

Under mitt besök i Uppsala fick jag stifta bekantskap med tre av de förmågor som Jackie får tillgång till tack vare The Darkness, vilket enligt Starbreeze själva bara var ett ynka litet smakprov. Jag kan bara konstatera att om detta var ett litet smakprov så kan jag inte annat än se fram emot huvudrätten. Den första av de tre bär många likheter med Gravity Gun från Half-Life 2, men här är det tentakler som sköter bärandet istället för ett högteknologiskt vapen. Tentaklerna kan dock inte bara användas som lyftkran utan även som en kraftigt förlängd arm. Ställs du exempelvis inför en låst dörr kan du guida en av dina tentakler genom ett trångt ventilationssystem så att den kan öppna dörren från andra sidan. Den tredje förmågan fick jag tyvärr inte pröva på själv, men dess funktion är väldigt rättfram, du öppnar helt enkelt ett svart hål som suger in allt i dess närhet som inte är fastbultat.

Föregående Nästa
Skicka en rättelse