Med sina dryga 20 år på nacken som brädspel är det brittiska strategispelet Warhammer på väg att bli ett etablerat namn även som datorspel. När japanska Namco - som för närvarande förvaltar rättigheterna till varumärkets pc-licens - i slutet av november väntas lansera Mark of Chaos står klassiska Warhammer-inslag som moral, orcher och arméformationer på dagordningen. FZ har tittat närmare på en betaversion av spelet.

Det skall sägas på en gång. Warhammer: Mark of Chaos följer inte normen för hur datorbaserad fantasystrategi brukar se ut. Spelet saknar helt genrens typiska resurshantering. Den ungerska utvecklaren Black Hole Entertainment har istället valt att lägga fokus på strider - eller rättare sagt, fältslag. Där den absoluta merparten av de så kallade RTS-spelen innehåller "micro management" - kommendering av enskilda soldater och andra enheter - sker det mesta i Mark of Chaos i större skala. Du som är bekant med Creative Assemblys titlar i Total War-serien kommer snabbt att känna igen dig.

Okonventionellt upplägg

Mark of Chaos levereras med två kampanjer och tjugotalet flerspelarkartor. Därutöver kan man även ta sig an datorstyrda motspelare i enstaka strider (så kallad "skrimish"). Varje spelomgång förlägger handlingen till en taktisk karta som representerar den skogsklädda spelvärlden. Här och var skjuter borgar och byar upp ur grönskan. Strider inleds genom att flytta en pjäs - vilken representerar spelarens armé - till områden där en fientlig pjäs står uppställd. I motsats till de sedvanliga RTS-spelen saknar Mark of Chaos möjlighet att producera och skicka in förstärkningar till stridsområdet. Istället väljer man redan på den taktiska kartan vilka enheter man vill skall ingå i fältslaget. När alla val är gjorda - vilket sker i ett pausläge helt utan tidspress - växlar spelmotorn läge från taktisk kartvy till stridsläge.

Att just stridsläget är den del av Mark of Chaos som Black Hole lagt mest krut på är tydligt. Gränssnitt utökas med en minikarta och palett av ikoner, grafiken blir mer detaljerad och antalet faktiska valmöjligheter spelaren ställs inför ökar väsentligt. Faktum är att spelets taktiska läge i mångt och mycket enbart känns som en ursäkt för att få använda stridsläget - den del av Mark of Chaos som spelaren uteslutande kommer att bekanta sig med.

I spelmotorns händer

Striderna i sig själva är i ett inledande skede relativt okomplicerade. Då ordergivningen begränsar sig till hela förband och inte enskilda soldater blir antalet musklick per minut få - i mångt och mycket upplever jag det som att vara helt i spelmotorns händer. En rad parametrar styr enheterna för att efterlikna Warhammers regelverk i brädspelsversion. Dit hör stridsmoral - ett säreget men fräscht inslag som sannolikt kommer att kunna påverka utgången av såväl enstaka skärmytslingar som hela fältslag. Att se fiender i underläge bokstavligt talat fly för sina liv är roande och bidrar till trovärdighet.

Om Mark of Chaos i ett inledande skede verkar trivialt torde dock svårighetsnivån stiga i takt med armén växer i storlek. I det färdiga spelet talar Namco om att "tusentals" enheter skall kunna ingå i regelrätta fältslag. Lyckas man infria sitt löfte har man emellertid ett betydande optimeringsarbete framför sig. Spelets grafiska detaljrikedom är förvisso hyggligt skalbar och kan enkelt anpassas efter hur snabb datorn är, men spelet känns likväl långsammare i takt med att fler enheter syns på skärmen samtidigt (och då handlar det om dussintals soldater - inte tusentals).

Ambitiös idé - oviss utgång

Huruvida Black Holes okonventionella speldesign blir den framgång man hoppas på är en knapp månad innan butikspremiären en högst oklar fråga. Att man utlovar ett flerspelarläge, 30 - 40 timmars speltid för vardera kampanj samt verktyg för att kunna bygga ut och modifiera spelet talar talar förvisso till Mark of Chaos uppenbara fördel - men frågan är om den genomsnittlige konsumenten kommer att låta sig attraheras av ett upplägg som helt saknar RTS-genrens klassiska inslag. Black Hole Entertainment har medvetet valt att lyfta fram detaljer som utmärker Warhammers brädspelsserie - det råder det ingen tvekan om. En halvkvalificerad gissning är att det är en designidé som både kommer att tilltala och avskräcka publik. Du som är bekant med Warhammer sedan tidigare, alternativt vill testa något nytt, kommer sannolikt att ha utbyte av Mark of Chaos. Övriga gör antagligen klokt i att fortsätta att vänta på Starcraft 2.

Testdator:

AMD Athlon XP 2500+, ATI Radeon 9600 Pro 128 MB, 1024 MB RAM, Windows XP (SP2).

Jo, det är visserligen sant, men kvalitén på artikeln blir inte särskilt hög när det känns som att författaren (du?) inte vet vad han skriver om. Redan i första paragrafen står det att Black Hole har valt att gå en annan väg än vanliga RTS. Det är sant,... 21/10 Jag förstår fortfarande inte eran oro över spelarnas ambition som du skriver Total war 2 kommer snart släppas.. och jag kan satsa min mormor på att det kommer bli en succè, så varför skulle det vara problem med just Mark of chaos? warhammer är ett oerhö... 20/10 Du talar om spel som är åtta och elva år gamla. Spelen har förvisso existerat - och gör det än i dag med varmt minne hos många spelare - men för den stora massan handlar det om helt främmande titlar. Att många av FZ:s läsare är så unga att de närmast... 20/10 ForrestFox: Det var därför jag också inledde med "Inte främst för alla buggar jag stötte på, utan för avsaknaden av spelglädje och hela spelupplägget i sig. " En viss mängd buggar får man ändå räkna med då det är en offentlig beta, men då själva spelsti... 20/10 Alltså nu är jag lite förvirrad. Har spelet liknande upplägg som Total War där man styr sina armeer hur man vill över världen och krigar där man vill. Eller är det en låst kampanj där man bara klickar sig vidare till nästa slag? Hursomhelst så verkar... 20/10 Men hybbe, du är så noob *retas* ;) Eftersom det just var en beta så bör du inte tänka på buggarna, utan mer se framåt. Dawn of War var inte perfekt från början (patchas fortfarande till och från) :) Men, jag håller med dig för övrigt... Jag är totalt... 20/10 Som Warhammer-fan så skall det bli intressant att se hur det blir. Jag tycker FF att det ser lovande ut. :) 20/10 jag tror helt enkelt skribenten inte spelat de tidigare spelen, så fel man på jobbet så att säga. 20/10 Om det är lika bra som Dark Omen är det ett måste... ser Dark Omen som ett av de mest underskattade spelen till PC någonsin... 20/10 Är det bara jag, eller är förhandstitten skriven som om Warhammer: Dark Omen och Warhammer: Shadow of the Horned Rat aldrig har existerat? Själv har jag haft mycket kul med W:SotHR, speciellt när jag upptäckte att man kunde ändra scenariofilerna med not... 20/10
Skicka en rättelse