"Även vackra fåglar skiter". Så fiffigt döptes en gång i tiden en samlingsskiva med svensk punk. Om vi blickar bortom den kulturgärningen och istället applicerar uttrycket på vår omgivning ser vi snart att det är väldigt användbart - få saker är utan skönhetsfläckar. Så också änglar, i alla fall i Infernal - en shooter med den fallna ängeln Ryan Lennox i huvudrollen.

Chefen förlorar förtroendet vår hjälte, som bryskt portas från den himmelska härligheten och hårt landar i den brutala verklighet som är moder Jord. Han hinner inte mer än skaffa en revolver innan han brutalt attackeras. Men läget är inte helt förkylt; Lennox har jobbat för himlens spionorganisation Etherlight, en grupp jordbundna agenter vars mål är att bekämpa helvetets motsvarighet Abyss. Kunskap om våld har han alltså, och spelet börjar med att den måste användas för att eliminera angriparna och fly platsen. Väl fri från kulregnet möter han en representant från den mörka sidan som rekryterar honom till Abyss.

Då och gör ett maskhål i tidens gång att Gud och Djävulen inte ser vad som försiggår på Jorden. Det är läget nu och krucifix-Säpo har bestämt sig för att eliminera ondskan en gång för alla. Det börjar osa kallt i svavlets domäner - vad göra? Låta den überkompetente nykomlingen göra skäl för lönen, förstås!

Hett bly och Belsebub-hyss

- konsten att ge Guds barn en match

På ytan är Infernal inte ett spel som revolutionerar genren. Det mesta känns igen från åratal av regelbunden shootertillströmning: vapnen (bössor, pistoler), rörelserna och de svårt linjära banorna. Men spelet har faktiskt flera fräscha inslag, närmare bestämt en serie övernaturliga förmågor som telekinesi, att snabbt kasta sig framåt/åt sidorna och temporär teleportering. Det senare innebär att du skjuter iväg en "warp"-funktion, varpå du under några sekunder förflyttas dit den landar. Förmågan bäddar för intressanta sätt att angripa fienden; när de kommer rusande warpar du dig kvickt till en annan plats och pangar tryggt deras förvånade miner till de sälla jaktmarkerna. Warpandet används också för problemlösning, exempelvis att ta sig förbi teknikbevakade områden.

Utseendet är mestadels bra, med ursnygg ljussättning och detaljerade karaktärer. Dock stör obalans rejält - ibland bländas du, andra gånger vandrar du i beckmörker. Ageias fysikmotor ser till att saker och ting rör sig med den äran, exempelvis tunga fladdrande gardiner. Ljudet fungerar helt okej, med vapen som låter som man förväntar sig och skaplig bakgrundsmusik. Jag hoppas på bättre ljusbalans och kanske uppfräschade ansiktsanimationer innan titeln anses mogen för butik.

Actionspel har sällan bra berättande och story. Jag tycker dock den senare är hyfsat intressant - det onda är för en gångs skull i underläge mot den goda sidan. En ond protagonist - ses inte varje dag. Dessvärre är berättartekniken bedrövlig. Filmklippen är för många, uselt utförda och på tok för långa - det stinker amatörverk, om vi ska vara riktigt uppriktiga.

Ondska finns överallt

- I Infernal heter den Starforce

Infernal har potential att bli ett fullt dugligt actionspel. Bitvis är det både intressant och underhållande, kanske främst att utvecklarna tar lite nya grepp i en ganska enehanda genre. Testversionen har dock smittats av ett djävulskt påfund - kopieringsskyddet Starforce. Jag vet, effekterna av det varierar kraftigt mellan olika datorer, men tidigare bittra erfarenheter - tillsammans med en ny omgång bekymmer - gör att den vackra fågelungen skitit ur sig något jag inte på några villkor vill befatta mig med.

Starforce-varning utfärdad. Vågar du ta risken - fint, du har ett kul spel att se fram emot. Min högst personliga rekommendation är dock bojkott - kopieringsskydd som sabbar för ärliga köpare måste bekämpas. Kolla in spelet på Xbox 360 istället.

Fotnot: Infernal gick tidigare under namnet Diabolique: License to Sin. Det släpps till pc och Xbox 360, preliminärt under årets första kvartal.

han har så rätt så.... 17/01 Tyvärr har du fått det om bakfoten. Tills för nån vecka sen så var en version av SF oknäckt, och den hade funnits ute länge... SF kommer i olika versioner (förmodligen med olika priser också, förstås), som varierar i svårighet att knäcka. 15/01 Oroa dig inte.. :) "If lighting is the anger of the Gods; the Gods are mostly concerned with trees" Tao Tse 15/01 Hehe jepp det kommer jag oxxå anta! :D Kan dock misstänka att Ign varit lite väl givmilda med betyget. Precis som Super Play var när dom recenserade Zelda Ocarina of Time o gav det full pott. Det spelet var bra men inte såååå bra^^. 15/01 Argh! Jag kommer att anta att han skämtar. 14/01 Bah, Jade Empire är kasst. Lägg pengarna på något bättre ;) Ang. Starforce köpte jag av misstag ett sådant spel för ett tag sedan. Visste inte om det förrän jag installerade och upptäckte något som väckte mina misstankar, minns inte vad det var riktigt.... 14/01 Jepp och KOTOR2 rockade som attan:) . Älskade vara dark jedi fast jag klarade som båd god och ond. Riktigt härligt var det precis som Deus Ex när det kom. Dessutom härligt att höra att det finns fler än jag som uppskattade Requiem Avenging Angel. Tummen... 14/01 Det går tyvärr att göra. StarForce-drivrutinerna kommer vara signerade, och vill man spela t.ex. Splinter Cell Chaos Theory i Vista i dagsläget är det bara att tanka ner en uppdatering av StarForce. 14/01 Här är senaste info om Starforce: http://www.glop.org/starforce/ Ubisoft har som sagt droppat SF och andra lär följa ganska omgående. Orsaken till detta stavas Vista. Microsofts nya operativsystem tillåter inte installation av dolda drivrutiner. Spel... 14/01 Någon som kan berätta kortfattat vad starforce gör som är så dåligt? är inte så påläst om det. Tack! 14/01
Skicka en rättelse