Totalt sett var nog Peter Moore och hans Microsoft nöjda med E3 2006 och den respons de fick. Det fanns dock undantag som bekräftade regeln och ett av dessa var Shadowrun som fick ta emot en stor del spott och spä. FASA Studios hade nämligen valt att inte gå i det klassiska SNES-spelets rollspelsfotspår. Nej, nu skulle Shadowrun hastigt och lustigt bli en actionpangare helt utan någon som helst kampanj. Bara detta beslut fick många fans att gå i taket och inte blev det bättre då de första mediokra bilderna släpptes. När det sedan stod klart att de även tänkte låta Windows Vista- och Xbox 360-spelare möta varandra online blev det för mycket för många och FASA Studios idiotförklarades mer eller mindre av de mer rabiata "fansen".

Positiva överraskningar

- blandat med trista bekräftanden

Jag kan verkligen inte påstå att jag var en av dessa personer med de mest extrema åsikterna, men jag måste samtidigt erkänna att jag var en gnutta skeptisk till det hela då jag anlände till spelets förhandsvisning i centrala Stockholm. Såhär i efterhand kan jag också konstatera att en del av mina farhågor besannades, men samtidigt var det många fall där jag blev positivt överraskad.

En av mina första funderingar som jag fick besvarade var den om spelets namn inte var en aning missvisande - det är det. Nu ska jag inte gå in på alla detaljer kring Shadowruns universum, tiden räcker helt enkelt inte till, utan jag låter det helt enkelt stanna vid en lätt suck och en varning till den som kan både ut- och insidan av det klassiska rollspelet. Handlingen i detta nya Shadowrun, om vi nu ska kalla det för handling, är förlagd till Brasilien år 2031 och där finns det två grupper som har vissa meningsskiljaktigheter. Den ena är jätteföretaget RNA Global och den andra är motståndsgruppen The Lineage. Detta är i princip allt vi får och behöver veta då spelet som sagt ändå bara handlar om multiplayer, om vi då inte räknar spel mot botar förstås.

Fyra spelbara raser

- alver, dvärgar, troll och människor

Något mer intressant blir det dock när vi kommer in på spelets balansering och de fyra raser som du kan välja mellan:

Elf (alver) - Är precis som vi vant oss vid från diverse fantasyspel, det vill säga slanka och snabba figurerar som har en fallenhet för det magiska. De har också förmågan att regenerera hälsa och dess enda egentliga svaghet är just deras fysiska svaghet då de får det svårt att bära de tyngsta vapnen.

Dwarf (dvärgar) - Även dessa följer schablonbilden som målats upp genom åren. Således är de bastanda figurer som tål mycket skada, deras skalle är till och med så hård att de inte ens kan sänkas med ett välriktat skott i huvudet. Vidare har de en förmåga att suga magi från både sin omgivning och sina motståndare.

Troll (troll) - Den starkaste rasen i spelet, men knappast den kvickaste. Har en något lustig egenskap som gör att deras hud förstenas i takt med att de tar skada.

Human (människor) - Som vanligt är människan den rasen som är halvbra och samtidigt halvdåliga på allting. De har dock en fördel när det gäller teknik då de kan bruka hur mycket som helst utan att få negativa effekter.